شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

روحانی مبارز


روحانی مبارز
آن مرحوم در دوران دفاع مقدس با وجود خطرات فراوان حاضر به ترک آبادان نشد و در کنار رزمندگان سنگر نماز جمعه این شهر را حفظ کرد.
خود او در زندگینامه‌اش نوشته است: «در دوران جنگ که آبادان تخلیه شد و مردم به خاطر ناامنی و پرتاب خمپاره‌ ها ، راکت‌ها ، موشک‌ها و حمله هواپیماهای عراقی مجبور شدند شهر را ترک کنند ، من هم خانواده خود را به جای دیگری فرستادم و به تنهایی در آبادان ماندم، تا این‌که منزل ما بر اثر اصابت گلوله توپ صدمه دید و ناامن شد.
از این رو، مجبور شدم منزل را به جای دیگری منتقل کنم و از آنجا هم به جای دیگر و از آنجا هم به جای دیگر و... در طول جنگ ۴، ۵ بار منزل تغییر کرد، در آبادان و بعد هم اهواز جابه‌جا شدم. در این نقل و انتقال‌ها، کتاب‌ها و اسناد و مدارک من از بین رفت و بسیاری از آنها مفقود شد.»
این روحانی مبارز، سال ۱۳۰۴ در قریه اهرم از توابع بوشهر در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. حجت‌الاسلام والمسلمین جمی پس از تحصیل دروس حوزوی در نجف‌اشرف و کسب فیض از محضر علما و روحانیون صاحب‌نام راهی آبادان شد و در این شهر اقامت گزید.
او از روحانیان مبارز دوران انقلاب اسلامی در آبادان بود و هدایت مردم آبادان را در مبارزه با رژیم شاه بر عهده داشت. مرحوم جمی در انتقال پیام‌ها و اعلامیه‌های حضرت امام از نجف اشرف به آبادان و سپس ارسال آنها به قم، تهران و سایر شهرستان‌ها بسیار تلاش کرد و بارها به دست ساواک دستگیر، شکنجه و زندانی شد.
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حکم حضرت امام (ره) به عنوان اولین امام جمعه آبادان معرفی شد و همواره محبوب و ملجاء و پناه مردم در این خطه بود.
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید