سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

نعناع


نعناع
نعناع قرن هاست که توسط انسان مورد استفاده قرار می گیرد. رومی ها و یونانیان باستان قبل از رسیدن میهمان به میزهای خود نعناع می مالیدند تا خوشبو شود. رومی ها اولین بار نعناع و سس نعناع را به انگلیس آوردند و مهاجران آن را به امریکایی ها معرفی کردند. گفته می شود بوی نعناع موش ها را دور کرده و در از بین بردن شته و کک مفید است.
نعناع خشک را باید در ظرف دربسته و به دور از نور نگهداری کرد.نعناع در آشپزی همراه سیب زمینی، گوجه فرنگی، هویج و نخودفرنگی مورد استفاده قرار گرفته و در تهیه سس و تزئین سالاد کاربرد بسیاری دارد.
علاوه بر این از نعناع در تهیه انواع دسر، بستنی و شربت نیز استفاده می شود. در خاورمیانه و بالکان نعناع را به همراه گوشت، انواع سبزی جات و برنج مورد استفاده قرار داده و آن را به عنوان ماده ای اساسی در پخت دلمه، به حساب می آورند.
مصرف نعناع همراه ماست بسیار رایج بوده و در تهیه انواع سوپ نیز کاربرد دارد. چای نعناع نیز شهرت خاصی داشته و عمدتاً توسط عرب ها نوشیده می شود. علاوه بر این نعناع در ساخت خمیر دندان، آدامس و انواع نوشیدنی استفاده بسیار دارد.نعناع بادشکن و اشتها آور بوده و ضدانقباض و تشنج است.
علاوه بر این در درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و تب بسیار مؤثر بوده و به هضم غذا کمک بسیار می کند.
در درمان رماتیسم، سکسکه، گزیدگی حشرات، گوش درد، نفخ شکم، گلو درد و ناراحتی سینوس بسیار مفید بوده و گفته می شود در درمان حالت تهوع هنگام سفر مؤثر است.

نادر اقبال
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید