جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان


پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان
پوسیدگی دندان مشکلی است که در بین کودکان روبه افزایش است، تا جایی که ۲۸ درصد کودکان بین دو تا پنج سال دندان پوسیده دارند و این رقم در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. رژیم غذایی، بهداشت دهان، ساختار دندان ها و میزان آب دهان ازعوامل مؤثر در سلامت دندان ها است که برخی از آنها قابل کنترل و برخی غیر قابل کنترل است. بزاق دهان مانع از قرار گرفتن غذا و باکتری روی دندان ها شده و آنها را شست وشو می دهد، اما این میزان هنگام خواب کاهش پیدا می کند. ساختار ژنتیکی دندان ها نیز گاهی به گونه ای است که مستعد پوسیدگی است. این دو عامل، عوامل غیر قابل تغییری هستند.رژیم غذایی عاملی قابل کنترل است. قرار گرفتن در معرض اسیدها یکی از عوامل رایج پوسیدگی دندان در کودکان است. این اسیدها، با ترکیب نشاسته غذا و باکتری ها به وجود آمده و باعث تضعیف ساختار دندان و مستعد شدن آن در برابر پوسیدگی می شود.
هرچه دندان ها بیشتر با مواد اسیدی در تماس باشند، احتمال پوسیدگی دندان نیز بیشتر می شود. توصیه می شود کودکان پس از صرف هر دو وعده غذا مقدار زیادی آب بنوشند تا باقیمانده غذاها کاملاً از دهان آنها شسته شود.
هنگامی که کودکان با شیشه ای در دهان به خواب می روند، شکر روی دندان آنها جای گرفته و تبدیل به اسید می شود. از آنجایی که میزان بزاق دهان در شب کمتر است، تأثیر این اسیدها روی دندان بیشتر شده و مینای دندان را از بین می برد. از این رو بهتر است شب ها در شیشه کودکان آب ریخته شود. فلوراید عنصری است که جایگزین مواد معدنی مینای دندان شده و آنها را قویتر می کند.
بهداشت دهان قابل کنترل است. والدین باید داخل دهان نوزادان را با یک دستمال تمیز و مرطوب تمیز کنند. برای کودکان بزرگتر نیز استفاده از نخ دندان و مسواک توصیه می شود. مراجعه مرتب به پزشک از سن یک سالگی ضروری به نظر می رسد. بروز پوسیدگی در دندان های کودک می تواند با عوارضی مانند مشکلات گفتاری و ‎.‎.‎. همراه شود، از این رو توجه والدین به دندان های کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نیماروایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید