چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

آداب عقد نکاح


آداب عقد نکاح
پس از شناخت، خواستگاری و پاسخهای مثبت زوجین به عمل حقوقی عقد ازدواج می رسیم. همانطوریكه در روایات آمده است هیچ تاسیس و بنایی نزد خداوند منان محبوبتر از ازدواج نیست و اهداف ازدواج را طی شماره های پیشین بیان كردیم كه مهمترین آنها علاوه بر تسكین روح، توالد و تناسب است و این مهم در سایه عمل حقوقی عقد دائم برای یك ازدواج و زندگی مشترك دائمی میسر است. عقد نكاح دارای مباحث حقوقی و فقهی است كه ما بدان نخواهیم پرداخت و تنها به آداب عقد نكاح می پردازیم.
●موارد كراهت
عقد نكاح چه بسیار خانواده های مسلمانی كه مایلند عقد نكاح را در بهترین وقت انشا كنند و اوقات بدشگون را بشناسند و مطابق دین اسلام بهترین زمانها را برای آغاز نقطه عطف زندگی خود انتخاب كنند.
در كتاب تهذیب شیخ طوسی، ج ۷، ص ۴۰۷ از امام صادق (ع) نقل شده است: «هر كسی عقد ازدواج را منعقد بسازد در حالیكه قمر در برج عقرب است، خوشبخت نمی شود.» (از آن عقد خوشبختی نخواهد دید) در هر برج قمری، تقریبا دو روز و نصفی قمر در عقرب است كه این مطابق تقویم های نجومی قدیمی كه هم اكنون نیز مطابق گردش سالها چاپ می شود، نوشته شده است. همچنین در كتاب فقه الرضا، ص ۲۳۵ آمده است: «پرهیز كنید از ازدواج، در حالیكه قمر در عقرب باشد. امام صادق (ع) فرمود هر كس ازدواج كند در حالیكه قمر در عقرب باشد هرگز خیر نخواهد دید.»
همچنین عقد بستن مكروه است در حالیكه زمان محاق ماه باشد. محاق از ماده محق به معنای محو و ناپدید شدن است. محاق، آخر ماه قمری را گویند كه هلال ماه به محاق می رود یعنی ناپدید شده و دیده نمی شود. برحسب روایت شیخ طوسی در كتاب من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵ انعقاد عقد نكاح مكروه است و از عبدالعظیم حسنی بنا به نقلی روایت شده است كه نكاح در آن هنگام موجب سقط بچه می شود. و با از موارد كراهت انعقاد عقد نكاح به هنگام ساعتهای گرم و داغ، به ویژه نیمه های روز گرم است. شیخ كلینی در كافی، ج ۵، ص ۳۶۶ از امام محمد باقر (ع) درباره مردی كه در ساعت گرم هنگام نیمه روز ازدواج كرد، نقل می كند كه حضرت فرمود: «من نمی بینم كه آن دو (زوجین) با یكدیگر متفق باشند بلكه از یكدیگر جدا می شوند.»
از موارد دیگری كه باید بدان اشاره شود كه مناسب نیست عقد و جشن و سرور در زمانیهایی انشا شود كه هنگام حزن و مصیبت اولیا كرام، به ویژه پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت مكرم آن پیامبر الهی است. مسلمانان باید طوری برنامه ریزی كنند كه هنگام وقت عقد علاوه بر ترك موارد مكروه هنگام اوقات پیش گفته نباشد. در خبر آمده است كه اهل بیت (ع) بر پیروانشان فرمودند در سرور و شادمانی ما شادی كنید و به هنگام حزن و مصیبت، محزون باشید و در خبر دیگر آمده است كه شیعیان، از طینت ما خلق شده اند. حال چنانچه بخواهیم جشن بزرگ عمرمان را بر پا كنیم لازمست در ایام شاد ولادت اولیا الهی باشد كه با دعای خیر آن مقربان الهی خوشبختی و بهروزی را برای زوجین فراهم سازد.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید