پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

مقابله با آلزایمر


مقابله با آلزایمر
آلزایمر یکی از بیماریهایی است که معمولا پروسه درمانی آن طولانی و بعضا با دشواریهایی سختی همراه است.اما با این حال روشهای مختلفی جهت مقابله و پیشگیری از این بیماری وجود دارد.بررسی ها نشان می دهد با وجود اینکه هنوز درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد اما می توان با شیوه های طبیعی تا حدی از بروز آن پیشگیری نمود.
یکی از این راهها استفاده کافی از اسید فولیک به منظور حفاظت مغز از آسیبهای احتمالی و بروز آلزایمر است. آسیبهایی که به سلولها ی مغزی وارد می شوند می توانند زمینه را برای ابتلا به آلزایمرتا دو برابر تشدید کنند و اسید فولیک مانع این روند می شود. ماده غذایی دیگری که از بروز این بیماری جلوگیری می کند اسیدهای چرب امگا۳ است. و با مصرف کافی گردو و انواع ماهی این نیاز بدن تامین می شود. از دیگر شیوه های پیشگیری می توان به فعال نگاه داشتن مغز اشاره کرد. به این ترتیب که مطالعه- بازی- حل جدول و حتی گوش دادن یا نواختن موسیقی نیز تا حد زیادی به فعال نگاه داشتن مغز کمک می کنند.به همین دلیل است که توصیه می شود فرزندان را از دوران کودکی به مطالعه و فعالیتهای فکری عادت دهید تا همواره مغزی فعال داشته باشند.محققان معتقدند با استفاده از شیوه های فوق می توان تا حد زیادی از بروز آسیبهای مغزی و اختلالات منجر به آلزایمر جلوگیری کرد.
اما در خصو ص آلزایمر و نحوه مقابله با آن نکات قابل توجه دیگری نیز وجود دارد.تحقیقات نشان می‌دهد با تقویت جریان خون در مغز می‌توان با بیماری آلزایمر مقابله کرد. ‌محققان دانشکده پزشکی فین برگ در شیکاگو دریافته‌اند؛ با تقویت جریان خون در مغز می‌توان ابتلا به آلزایمر را به تاخیر انداخت و یا از بروز این بیماری جلوگیری کرد. بر اساس نتایج این تحقیق؛ کاهش قند مغز که از طریق خون حمل می‌شود و به این عنصر حیاتی می‌رسد ظاهرا یک پروسه بیوشیمیایی را مورد هدف قرار می‌دهد که نتیجه آن بروز آلزایمر است.
وقتی میزان گلوکز در مغز کم شود تولید آنزیمی افزایش می‌یابد که این آنزیم به نوبه خود باعث افزایش تولید دسته‌های پروتئینی به هم چسبیده می‌شود. به گفته متخصصان؛ این دسته‌های پروتئینی نشانه بیماری آلزایمر هستند. آلزایمر یک اختلال مغزی است که مشخصه اصلی آن رو به زوال رفتن تدریجی توانایی‌های ذهنی است.
جالب توجه اینکه گرسنگی خفیف مغز در دراز مدت ، مهمترین عامل بیوشیمیایی است که باعث بروز آلزایمر می شود.طبق آمار جدید حدود ۱۰ میلیون نفر از متولدین بعد از جنگ جهانی دوم) baby boomers( در آمریکا دچار آلزایمر خواهند شد.
این بیماری اصولا بعد از ورود به ۶۰ سالگی بروز می کند و احتمال ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر می شود. تحقیقی جدید مدعی است که زمانی که مغز به اندازه کافی گلوکز دریافت نکند، به مرور زمان تولید نوعی توده پروتئینی پلاک مانند می کند که مسبب اصلی آلزایمر است. بنابر این گفته می شود که ارتقا خونرسانی به مغز موثرترین روش برای پیشگیری و درمان آلزایمر می باشد و بهترین روش برای ارتقا جریان خون کاهش مصرف کلسترول ، کنترل فشار خون و ورزش می باشد، به خصوص با ورود به دوران میانسالی. البته باید به خاطر داشته باشید که مصرف بیشتر شیرینی جات روش درمانی برای ارتقا خون گلوکز دار به مغز نیست. بلکه جریان خون به مغز با افزایش سن کاهش می‌یابد و همین مسئله فقر گلوکز را به همراه خواهد داشت. کاهش جریان خون در بعضی افراد به دلیل فشار خون بالا و سختی شریان ها بیشتر است. بنابر این لازم است که سلامت دستگاه قلب و عروق را ارتقا بخشید ، نه اینکه قند بیشتر مصرف کرد. همچنین داشتن فعالیت بدنی روزانه و منظم و توجه به نوع رژیم غذایی و به عبارتی کاهش مصرف کلسترول بهترین روش برای پیشگیری است.

علی اصلانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید