پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

فواید خوردن تخم مرغ برای بیماران قلبی


فواید خوردن تخم مرغ برای بیماران قلبی
خوردن تخم مرغ توسط بیماران در سال‌های اخیر موضوع مورد مناقشه محققان بوده است تا جایی که خوردن آن برای بیماران قلبی به‌صورت یک کابوس در آمده است
کلسترول بد و بیماری‌های قلبی عروقی شاید طاعون عصر حاضر باشد و کار تا آنجا پیش رفته که متخصصان قلب و تغذیه این بمب ویتامینی را از سفره بیماران خود حذف کردند.
اما در سال‌های اخیر توجه به سمت استفاده از این ماده غذایی مقوی جلب شده واثرات مثبت آن در سلامت انسان مشخص شده تا جایی که مصرف یک تخم مرغ امروزه برای کودکان، سالمندان و بیماران قلبی، مفید، درمان‌کننده و شاید ضروری به‌نظر برسد.یک تحقیق بالینی نشان می‌دهد خوردن روزانه یک تخم‌مرغ به حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کند بدون‌آنکه کلسترول خون را بالا ببرد. محققان آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زئاکسانتین را که جزو خانواده کاروتنویید هستند (همانند بتا کاروتن در هویج) بررسی کردند.
این دو آنتی‌اکسیدان تنها کاروتنوییدهایی هستند که در چشم یافت می‌شود. بدن به تنهایی قادر به ساخت این آنتی‌اکسیدان‌ها نیست و نیاز خود را از غذاهایی نظیر زرده تخم مرغ، میوه و سبزی‌های دارای برگ‌های سبز بزرگ تامین می‌کند.
تحقیقات قبلی نشان داده بود لوتئین موجود در تخم‌مرغ بهتر از دیگر منابع مانند مکمل‌های غذایی یا اسفناج جذب بدن می‌شود. دراین مطالعه دو گروه زن به‌مدت ۶ هفته روزانه یک قرص قند یا ۶ عددتخم‌مرغ در هفته مصرف کردند. سطح زئاکسانتین در زنان یک گروه و سطح لوتئین در برخی زنان افزایش قابل توجهی یافت.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید