سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۵ ژانویه سال ۱۷۶۹ ـ نقش مدیر خوب در پیشرفت جامعه - تعاریفی که ژان سای به دست داده است


پنجم ژانویه زادروز ژان بی. سای Jean Baptiste Say اقتصاد دان فرانسوی است که بسال ۱۷۶۹ به دنیا آمد. تعریف عوامل تولید از او است؛ از این قرار:
▪ زمین (لاند): همه منابع طبیعی
▪ کارگر (لیبر): همه نیروی انسانی
▪ سرمایه (کپیتال): همه ابزار های تولید مثلا ماشین آلات
«سای» یک رابطه اقتصادی هم به دست داده که به قانون «سای» معروف است که می گوید: تولید («زمینه» در بازار) سازنده و به وجود آورنده (خالق) مصرف کننده است. به عبارت دیگر؛ وجود محصول (زمینه) در بازار است که برای آن، مصرف کننده می سازد («تقاضا» به وجود می آورد) و به همین سبب (چون تقاضا زیاد می شود)، سطح تولید بالا، و بیکاری پایین می رود. «سای» برای اقتصاد سیاسی هم تعریف نوشته است و به همین سبب است که او را از بانیان این مبحث خوانند.
وی در تالیف خود «درباره نقش کارگزار و کارفرما» به تشریح نقش بسیار مهم کارگزاران (مدیران) در پیشرفت و سعادت جامعه پرداخته و با نگاهی به تاریخ و آوردن مثال از آن، نوشته است که بدون کارگزار شایسته و مدیر واجد شرایط، پیشرفت (اقتصادی، اجتماعی و سیاسی) میسر نخواهد بود و مهمترین و حساسترین وظیفه روسای دولتها و صاحبان سرمایه این است که بروند و بگردند و مدیر لایق بیابند و انجام کارها را به آنان بسپارند که تنها از این طریق است که حصول ثروت، پیشرفت، آسایش و آرامش تضمین می شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید