سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
قدر تعزیه را بدانیم
پیتر بروک ۸۳ ساله، از بزرگترین کارگردانان و نظریهپردازان تئاتر در قرن بیستم، بخشی از نوآوریهای هنری خود را مدیون تعزیه میداند.
در اواخر دهه ۴۰ خورشیدی که او در سفرهای متعدد به مشرقزمین، در جستجوی گونههای نمایشی ناشناخته بود ، دست تقدیر او را به روستایی در حوالی مشهد کشاند.
بروک در میدانگاهی روستا ، برای اولینبار شاهد نمایش تعزیه شد و این تجربه تا به امروز همچنان همراه او در آفرینش هنری بوده است.
برای نظریهپردازی که سالها از ضرورت ارتباط تنگاتنگ تماشاگر و نمایش نوشته بود و در کارهایش به صحنه خالی و پرهیز از دکور اعتقاد داشت، باورکردنی نبود که گونهای نمایشی برای قرنهاست این نظریهپردازیها را عملی ساخته است.
پیتر بروک مشعوف از تجربهای که پشت سر گذاشته بود، اهمیت تعزیه را با مسوولان و مدیران فرهنگی وقت کشور در پیش از انقلاب در میان گذاشت و آنها تازه به صرافت توجه به این گونه نمایشی ایرانی افتادند اما نتیجه این رویکرد سطحی آن بود که چند نمایش تعزیه در جشن فرهنگ و هنر شیراز اجرا شد که به هیچ وجه موفقیتی پیدا نکرد.
پیتر بروک آن زمان این اتفاق را چنین توضیح داد: وقتی تعزیه را بدون تماشاگران خاص آن در محیطی نامتجانس اجرا کردند، تازه فهمیدم چگونه میتوان یک هنر اصیل را از هویت خالی کرد.
چند سال پیش که کیارستمی تعزیه را در اروپا اجرا کرد، برای پرهیز از قرار گرفتن در چنین ورطه و فضایی بود که دورتادور میدان نمایش را با پرده پوشاند و با استفاده از ویدئو پروجکشن، تصاویر تماشاگران همان تعزیه در ایران را پخش کرد تا نشان دهد در چنین نمایشی، نمیتوان به هیچوجه تماشاگر را حذف کرد.
اگرچه غربیها در طول۴ دهه گذشته، از قالب و فرم نمایشی تعزیه بهرههای فراوان گرفتهاند، در تئاتر امروز خودمان کمتر شاهد این تاثیر بودهایم. بجز تعداد انگشتشماری از کارگردانان ایرانی و تجربههای اندک، هیچگاه تئاتر کشور به تعزیه به عنوان منبع الهام نگاه نکرده است.
از سوی دیگر، خود نمایش تعزیه هم چندان مورد حمایت نهادها و مراکز فرهنگی قرار نگرفته است. بعد از تخریب تکیه دولت در اوایل حکومت پهلوی، هیچ مکان اختصاصی دیگری برای اجرای تعزیه در تهران ساخته نشده است.
در حال حاضر هیچ مرکز و بنیادی برای جمعآوری نسخ خطی باارزش شبیهخوانی وجود ندارد و اسناد و مدارک این نمایش سنتی در جایی گردآوری نشده است.
بیتوجهی به هنر تعزیه در تمام ابعاد به موضوعی عادی تبدیل شده است و معدود مراکز و انجمنهایی هم که برای حفظ این میراث کهن به وجود آمدهاند، با کمبود بودجه روبهرو هستند.
تعزیه در کشور خاستگاهش، تبدیل به هنری شده که قدر آن را نمیدانند و تنها فعالیتهایی ظاهری و کوتاهمدت در حفظ آن انجام میشود. باید دید بعد از ثبت ملی و جهانی تعزیه، اوضاع چگونه خواهد بود.
مهدی یاورمنش
منبع : روزنامه جام جم
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی دولت سید ابراهیم رئیسی ایران و پاکستان حجاب رئیس جمهور مجلس دولت سیزدهم رهبر انقلاب
تهران سیل پلیس هواشناسی بارش باران فراجا شهرداری تهران فضای مجازی قتل سلامت وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو دلار سایپا بورس تورم مالیات
ترانه علیدوستی کتاب رادیو سریال سینمای ایران تلویزیون نمایشگاه کتاب فیلم فیلم سینمایی سینما تئاتر معماری
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان بنیاد ملی نخبگان
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه روسیه جنگ غزه چین عملیات وعده صادق ترکیه اوکراین حماس طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال باشگاه پرسپولیس اوسمار ویرا سردار آزمون رئال مادرید بارسلونا بازی سپاهان باشگاه استقلال فوتسال
گوگل همراه اول ایلان ماسک اپل شیائومی مایکروسافت هوش مصنوعی تبلیغات فناوری تلگرام سامسونگ ناسا
یبوست پیری صبحانه