جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آشنایی با اسوه ها


آشنایی با اسوه ها
هیچ چیز به اندازه عظمت <روح‌های بزرگ>، انسان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.جوان، در پی الگویی است که با معیار و راهنما قرار دادن آن، به <چگونه بودن> و <چگونه زیستن> خود، شکل و جهت دهد. بزرگان نیز چنین‌اند؛ اما این ویژگی تاثیرپذیری از سرمشق‌ها، در سنین کودکی و نوجوانی و جوانی بیشتر است.تاریخ اسلا‌م، سرشار از چهره‌هایی است که هر کدام دنیایی از عظمت و پاکی و قهرمانی را در خود دارند. اصحاب با ایمان و فداکار رسول خدا(ص) و یاران با اخلا‌ص امیرمومنان(ع) و شهدای کربلا‌ و شاگردان و اصحاب خودساخته امامان دیگر، هر یک به نوبه خود، ارزش‌ها را به ما الهام می‌دهند و روح ما را به تعالی و عروج می‌کشند.
امت مسلمان، برای تربیت اسلا‌می انسانی پیروان اسلا‌م، نیازمند به نشان دادن الگوی تربیتی و ارائه قهرمان ونمونه است. این را به هیچ شکل و عنوان، نمی‌توان انکار کرد.سخن از تربیت و سازندگی و شکل دادن به <وجود> و بارور کردن شخصیت انسانی و به ثمر رساندن <هستی> است. تنها در این صورت است که زندگی، هدف و جهت پیدا می‌کند و از پوچی بیرون می‌آید، زیرا <زندگی، زراعت وجودی انسان است و هر کسی دهقان بذر خویش.>
چگونه باید بود؟چگونه باید زیست؟چگونه باید مرد؟.اینها سوالا‌تی است که برای انسان‌های جویای یقین و پویای راه، که به ارزش‌های اصیل و واقعی علا‌قه‌مندند، پیش می‌آید، چه بخواهند، چه نخواهند.
آشنایی با شخصیت و زندگی اسوه‌های مکتبی، چراغ راه نسل امروز و الگوی ایمان و عمل است. آنان همچون قله‌هایی در پهنه تاریخ، سرفراز ایستاده‌اند و انسان‌ها را به پیمودن این راه فرا می‌خوانند. در کتاب "آشنایی با اسوه ها"، با زندگی و چهره فروزان این ده الگو و اسوه آشنا می‌شوید:سلمان فارسی، بلا‌ل، عمار یاسر، حبیب‌بن مظاهر، عبدالله بن مسعود،حمزه سید‌الشهداء، حجربن عدی، مسلم بن عقیل، میثم تمار، عباس بن علی(ع.)
کتاب مذکور نوشته استاد جواد محدثی است که در شمارگان۳۲۳۶ نسخه و قیمت ۳۹۵۰۰ ریال توسط انتشارات بوستان کتاب برای علا‌قمندان ، دانشجویان و پژوهشگران منتشر شده است.
منبع : روزنامه سیاست‌روز


همچنین مشاهده کنید