سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

پیرگوشی تراژدی سالمندی


پیرگوشی تراژدی سالمندی
اصطلاح Presbycusis از دو کلمه یونانی : PRES BY به معنی انسان پیر و ACUSIS به معنی شنیدن تشکیل شده است. حالت pres by یک شکل رایج کم شنوایی است که خود به تنهایی خطرناک نیست ولی ارتباطات ومکالمات را برای شخص سخت و دشوار می سازد؛ بنابراین شخص احساس تنهایی،نا امیدی و پریشانی می کند. دلیل اصلی این حالت افزایش سن است اما فاکتـورهـای دیگری نیز مؤثر است مثل تأثیرات ژنتیکی ،رژیم غذایی وبیش از همه نویز محیطی. این یک واقعیت است که مردمی که در مـحیط پر نویز زندگی می کنند بیشتر در معرض پیر گوشی قرار دارند تا کسانیکه در محیطهای خـلـوت و سـاکـت زنـدگـی مـی کـنـنـد. یک دلیل دیگر در ایجاد پیرگوشی ،پیر و فرسوده شدن گوش میانی است که در این شرایط گوش میانی حالت ارتجاعی خود را ازدست می دهدو اتصـالـات زنجیره استخوانچه ای گوش سفت می شود.
اکثر مردمی که از پیرگوشی حسی رنج می برند می توانند به سخنان گـوش کننـد ولـی به سختی آنرا دنبال می کنند . حساسیت شنوایی آنها رضایت بخش است اما تمایز بین سخنان در آنها کاهش یافته است.
پیر گوشی در واقع اصطلاحی است که معمولا چگونگی تفسـیـر آسـتانـه شنوایی را با افزایش سن توضیح می دهد. تغییرات آستانه وابسته به سن از سن های بالا شروع می شود و نشانه آسیب زودتر به قاعـده حلزون است.که این عارضه در مردان نسبت به زنان بیشتر است. دیگر موضوعی که می توان در مورد پیرگوشی یاد آور شد این است که نـوع کـاهش شـنوایی کـه ایجاد می کند از نوع حسی – عصبی و قرینه در گوشها است. سختی در تشخیص گفتار شایعترین مشکل پیرگوشی است و درجه تشخیـص گفتار در سکوت با افزایش سن کاهش می یابد و همینطور با افزایش سن میزان وضوح گفتار در شرایط سخت مانـند وجود نویز درمحیط کـاهش می یـابد.معمولا تأثیرات پیرگوشی برفهم نادرست گفتار از دهه چهارم زندگی شروع میشود .
چهار نوع طبقه بندی پیرگوشی بر اساس مجموعه موارد بافتی و کلینیکی بوسیله Schuknecht انجـام گـرفته اسـت . البـته بـسیاری از بیماران تنها یک نوع از این تغییرات بافتی دارند که عبارتند از :
۱) Sensory presbycusis (پیرگوشی حسی): که ناشی از تخریب سلولهای مویی حسی و سلولهای حفاظتی است که مـعمـولا به سمـت قاعده حلزون هستند و همچنین می توانند شامل آتروفی نورونهای مرتبط بعنوان تأثیر ثانویه باشند .
۲) Neural presbycusis (پیر گوشی عصبی): تخریب اولیه نورونهای شنوایی است .جمعیت نورونهای کاهش یافته به طور کلینیکی با درجه تشخیص گفتاری که ضعیفتر از درجه تشخیص گفتار مورد انتظار از اودیوگرام است مشخص می شود. اغلب درجه تشخیص ضعیـف گفتار در پیرگوشی Phonic regression نامیده می شود اما این پدیده نادر است .
۳) Metabolic or stria presbycusis (پیر گوشی متابولیک): به علـت تـخریـب Stria vascularis کـه باعث کاهش شنوایی حسی عصبی نسبتا flat همراه با SDS که در ردیف اودیوگرام است می شود.
۴) Mechanical or cochlear presbycusis :بـر مـکـانـیـک حـلزون تأثیر گذاشته و یک کاهش شنوایی حسی – عصبی تولید می کند . این نوع پیر گوشی ممکن است فرضی باشد .
همچنین ۳ شکل کلی پیرگوشی مشخص شده است:
الف) Vascular presbycusis ( پیرگوشی وریدی ) : کـه بـا تـغیـیـرات ذخـیـره خـونی در دیـواره جـانـبی مـجرای حـلزون و Spiral lamina ،ممکن است نقشی در تغییرات Striavascularis داشته باشد .
ب) Hyperostotic presbycusis : وقتی اتفاق می افتد کـه رشـد استخوانی غـیـرعـادی در Modiolus یا مجرای شنوایی داخلی ایجاد شود که بر سلولهای عصب شنوایی فشار آورده بطوریکه آنها تخریب شوند .
ج) Central presbycusis : ناشی از تغییردر سطوح مختلف سیستم شنوایی بالاتر است و شامل کرتکس شنوایی می شود .

ویراستار : دکتر رحمت سخنی
http://www.rs۲۷۲.com /
http://www.samaak.blogspot.com
WEST AZERBAIJAN URMIA--Dr.RAHMAT SOKHANI
دکتر رحمت سخنی
www.sahand۲۷۲۱۲.parsiblog.com
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید