جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

در سرما چه بپوشیم و چه بخوریم؟


در سرما چه بپوشیم و چه بخوریم؟
مراقبت از پوشش، خوراک و کارهایی از قبیل، آن­قدرها هم که فکر می­کنید، سوسول بازی نیست. کافی است نیم­نگاهی به خاطرات دوران کودکی­تان بیندازید تا به یاد بیاورید روزهایی را که مامان چمدان لباس­های پشمی را خالی می­کرد و لباس­های تابستانی­تان را به استراحت یک ساله می­فرستاد یا وقت­هایی که بوی شلغم پخته روشنمان می­کرد که عصرانه دلچسبی در انتظارمان نیست.
پس با تکیه بر سنت­های خانوادگی­تان در باب گذراندن فصل سرد، این نکته­ها را هم برای تطبیق خودتان با زمستان به کارببرید:
● چی بپوشیم؟
▪ لایه لایه بپوشید. لایه­های مختلف لباس، مثل شیشه­های چند جداره، گرمای بدنتان را بین خودشان نگه می­دارند.
▪ الیاف طبیعی بپوشید. نازک­ترین پیراهن­های نخی زا سنگین­ترین لباس­های پلاستیکی که یقه­شان را تازیر چانه بالا کشیده­اید، بهتر می­توانند گرمای بدن شمارا حفظ کنند. لباس­های نخی عرق نمی­کنند، بدن را جیزجیز نمی­کنند، سبک و راحت هم هستند.
▪ ۳ لایه بپوشید. لباس­های زمستانی ۳ لایه دارند؛ لایه زیر پیراهنی که باید نخی و نازک باشد تا عرق را جذب کند، لایه گرم­کن مثل پلیور که بهتر است پشمی باشد تا گرما را درخودش نگه­دارد و لایه بادگیر مثل کت وکاپشن که بهتر است از الیاف مصنوعی باشد تا درمقابل باد و باران مقاومت کند. البته این لایه آخر، مال بیرون از خانه است.
▪ گوش­ها، گردن و سرتان را بپوشانید. قدیمی­ها می­گفتند آدم از سر سرما می­خورد. حرفشان را گوش کنید.
▪ داخل خانه که هستند حتماً جوراب بپوشید. نیازی نیست جوراب­هایتان مثل کفش­های اسکیموها باشند، همین جوراب­های نخی هم کفایت می­کنند. البته کفش­های روفرشی زمستانی را هم فراموش نکنید؛ از این کفش­هایی که عروسک شیرو خرگوش وخرسند. قشنگ بودنشان باعث می­شود به محض رسیدن به خانه به سمتشان بروید.
▪ به محض ورود به خانه، همه لباس­هایتان را عوض کنید و لباس­های بیرون را که سرما در تاروپودشان هم نفوذ کرده، تا آخرین تکه از خودتان دور کنید.
▪ کشوها و کمدها، بدترین جاهای نگهداری لباس­هایی هستند که توی خانه قرار است بپوشید. صبح که می­روید، لباس­هایتان را اگر شوفاژ دارید روی آن و اگر ندارید، جایی نزدیک بخاری اتاقتان بگذارید تا وقتی به خانه برگشتید، از گرمایشان لذت ببرید.
● چی بخوریم؟
▪ گرمایی که از خوردن یک سوپ یا آش گرم در بدنتان ایجاد می­شود، آنقدر با دوام است که تامدت زیادی گرمتان کند. اصولاً مایعات گرم زودتر از هر خوردنی دیگری دمای بدن را بالا می­برند. شامتان را ترجیحاً از بین هزاران مدل سوپ و آش موجود انتخاب کنید.
▪ اینکه خشکبار از قدیم، مخصوص شب بیداری­های زمستانی بوده، بی حکمت نبوده. مغزها صرف نظر از کالری­شان که دشمن تناسب اندام است، گرمای بی­نظیری را به همراه خود دارند. نیازی هم نیست بنشینید پای یک ظرف آجیل و ته­اش را دربیاورید؛ یک مشت نخودچی و کشمش هم کفایت می­کند.
▪ صبحانه­تان را گرم بخورید. چای شیرین و شیرداغ بهترین گزینه­ها هستند. تصورش را بکنید که خامه وکره ماسیده اول صبح چقدر ناراحت کننده است؛ از خیرش بگذرید.
▪ میوه­هایی را که می­خواهید بخورید، داخل یخچال نگذارید وگرنه مجبورید برای خوردن یک سیب ناقابل، نیم­ساعت آن را دست­به­دست کنید که یک وقت دندان­هایتان در آن جانماند! خوردن میوه را هم بگذارید برای روزها.
▪ چایتان را لب سوز نخورید. تجربه نشان داده چای وقتی داغ و سریع خورده می­شود، تأثیر گرمایش هم­آنی است؛ پس بگذارید چایتان کمی خنک شود. این طوری هم دندان­ها حنجره­تان سالم می­مانند، هم تأثیر چای گرم در بدنتان ماندگار می­شود.
▪ شب­ها به­جای میوه یا روزها به­جای میان وعده، لبو و شلغم بخورید؛ هم دربرابر سرما خوردگی ضدضربه می­شوید، هم گرم.

منبع:همشهری جوان
لیلا دلیخون
www.delikhoun.blogfa.com
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید