پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کافئین ماده ای که انسان را سر حال می آورد


کافئین ماده ای  که انسان را سر حال می آورد
كافئین در برخی افراد فرحزا می باشد و واقعیت این است كه طی قرنها اغلب مردم از نوشابه های كافئین دار نظیر قهوه و چای برای رفع افسردگی های ملایم استفاده می كردند. با انجام تحقیقات جدید علمی محققان كشف كرده اند كه قهوه چطور می تواند شیمی مغز را بنحوی تغییر دهد كه كافئین به صورت ماده ضد افسردگی شبیه داروهای تجارتی ضد افسردگی موثر واقع شود.
دانشمندان ومحققان جانس هاپكینز و موسسه كارولینسكا در استكهلم دریافته اند كه مولكول كافئین می تواند وارد سلولهای مغز شده و مانع قعالیت یك عصب انتقال كه عامل قطع مواد شیمیایی افزایش سر حال بودن است ،بشود.و به تعبیر فنی دیگر كافئین سلو لها را گول میزند زیرا مولكولهای كافئین از نظر شكل خیلی شبیه عصب انتقال طبیعی است.و به این ترتیب كافئین با جابه جا كردن مواد شیمیایی رفع افسردگی و ایجاد فرح در مغز فعال شوند و باعث سرحال آمدن و نشاط شخص گردند.در برخی اشخاص حتی یك فنجان قهوه ممكن است تبسمی در لبهای شخص و ظاهر سازد و شخص را لااقل برای دو ساعت سرحال بیاورد. با توضیح بالا به نظر می رسد كه كافئین و طبعا قهوه كه دارای كافئین است می تواند یك ماده خوراكی ضد افسردگی سالم نیرومند باشد.
كافئین عامل سریع اتاثیر است زیرا سریعا جذب می شود و ظرف ۵ دقیقه پس از مصرف در مایع نسوج وارد شده و به آسانی داخل سلولهای مغز شده وظرف حدود نیم ساعت در سطح حداكثر در خون ظاهر شود و از لحظه ای كه كافئین در بالاترین سطح در تركیب خون وارد شد پس از ۶-۳ ساعتو نصف آن و پس از ۶-۳ ساعت دیگر ربع آن ته نشین می شود.به طور كلی عملا تمام كافئین جذب می شود و شاید فقط حدود یك درصد آن دفع شود.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید