چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر غذا بر حافظه


تاثیر غذا بر حافظه
آیا مواد غذایی که مصرف می‌کنید، تأثیر زیادی بر جسم و روح شما می‌گذارد؟
شاید پاسخ دهید خیر. در این صورت بهترین شانس‌هایی که می‌تواند در سلامت‌ شما تأثیرگذار باشد، نظیر سالم و سرحال بودن و راحت خوابیدن را از دست می‌دهید.
جوی بایر کارشناس تغذیه و نویسنده کتاب «درمان‌های غذایی» ‌می‌گوید، تغذیه سالم روی ذهن و روحیه فرد بسیار مؤثر است. حدود ۵۰۰ صفحه از این کتاب به مراقبت‌های تغذیه پرداخته است.
در این کتاب به این نکته اشاره شده است که خوردن غذای سالم با ترکیبات مناسب می‌تواند به درمان و کنترل بیماری‌های شما کمک کند. اما فقط با یک رژیم غذایی مناسب نمی‌توان انتظار داشت که تمام بیماری‌های ما کنترل و درمان شوند.
برای مثال افرادی که ژنتیک بدنشان مستعد داشتن کلسترول بالاست، قادر به کنترل آن با خوردن مقدار زیادی سیر یا جو نیستند. آنها باید ضمن مصرف مواد غذایی مناسب، طبق دستور پزشک از داروهای کاهش دهنده ی کلسترول خون استفاده کنند.
علاقه ما به غذاهایی که بیماری‌ها را کنترل می‌کنند
مردم از اینکه بتوانند بیماری‌ خود را کنترل کنند، احساس رضایت می‌کنند. محققان روی سبزیجات تازه به خصوص سبزیجات پر برگ مثل بروکلی، تره، تربچه، شلغم و هویج در حال تحقیق و بررسی هستند، برای اینکه بدانند آیا این نوع سبزیجات از گسترش و شیوع سرطان پستان جلوگیری می‌کنند یا خیر.
علاوه بر بررسی و درمان بیماری‌هایی مثل سرطان، تحقیقات نشان داده است، وعده‌های غذایی که ما مصرف می‌کنیم شامل صبحانه، ناهار و شام تأثیر زیادی روی حافظه، پوست و حتی روحیات ما دارد.
برای تقویت حافظه، مصرف آنتی‌‌اکسیدان‌ها(مثل میوه‌ و سبزی ها) که از سلول‌های بدن دفاع و آنها را تغذیه می‌کند، پیشنهاد شده است.
آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین از رسوب‌کردن چربی در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند و باعث می‌شوند که خون به راحتی جریان پیدا کند و به مغز برسد.
مطالعاتی که در دانشگاه پزشکی هاروارد انجام شده، نشان داده است افرادی که مقدار زیادی سبزیجات تازه استفاده می‌کنند، کمتر دچار فراموشی و تضعیف حافظه می‌شوند.
مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها برای طراوت و شادابی پوست بسیار مفید است. برای مثال مواد غذایی که در آنها مقدار ویتامین C بسیار زیاد است مثل پرتقال، توت فرنگی و انواع کلم‌ها بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و مصرف آنها بسیار توصیه شده است. ویتامین C همچنین به تولید کلاژن که سهم بزرگی در شادابی و طراوت پوست دارد، کمک می‌کند.
مصرف ویتامین E که به وفور در غلات، میوه‌جاتی نظیر هلو و مارچوبه وجود دارد، بدن ما را در مقابل هر گونه خطرات ناشی از اشعه ماورای بنفش مصون می‌سازد. همچنین مصرف اُمگا ۳ همیشه شما را جوان و شاداب نگه می‌دارد.
اگر وضعیت روحی شما مناسب نیست، با مصرف کربوهیدرات‌ها به مقدار زیاد نظیر غلات، سبزیجات و میوه‌جات تازه و گوشت کم ‌چرب می‌توانید آن را بهبود دهید. کربوهیدرات‌ها با تولید و تنظیم قند خون که سلول‌های بدن ما را تغذیه می‌کند، به بدن انرژی می‌دهند.
به دلیل آنکه جذب کربوهیدرات‌ها از خون به آرامی صورت می‌گیرد، مصرف پروتئین نیز به تعدیل وضعیت روحی فرد کمک می‌کند؛ مانند گوشت کم‌چرب، ماهی، مرغ و تخم مرغ.
خانم بونی تاب کارشناس رژیم غذایی در نیویورک می‌گوید، بدحالی و کسل بودن یک فرد ممکن است به دلیل مصرف نکردن مواد غذایی به مقدار کافی باشد. لذا توصیه می‌شود هر ۴ تا ۵ ساعت یک بار، کمی غذا بخورید، زیرا این امر سبب می‌شود علاوه بر این که قند خون تنظیم شود، مغز نیز انرژی کافی به دست آورد.
تاب دیکس کارشناس استخوان می‌گوید، مردم باید به رژیم غذایی که روی استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد توجه کنند. از آنجایی ‌که ساخت استخوان بدن در سن ۳۰ سالگی متوقف می‌شود، مصرف کلسیم در رژیم غذایی به اضافه مصرف غذاهای کم‌چرب که به استحکام استخوان‌های بدن کمک می‌کند، بسیار توصیه می‌شود. این نوع رژیم غذایی به خصوص برای خانم‌های یائسه که مقدار استروژن بدنشان با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و باعث ضایعات استخوانی می‌شود، تأکید شده است.
اگر به خوردن لبنیات علاقه زیادی ندارید، سعی کنید هنگام شام از مواد غذایی حاوی ویتامین D، مثل ماهی یا اسفناج( مقدار زیادی منیزیم دارد) استفاده کنید. شما می‌توانید اسفناج را با گردو یا فندق و مقداری ماست مخلوط نمایید.
بسیاری از مردم فکر می‌کنند غذاهایی برای سلامتی مناسب است که بی‌بو و بی‌مزه باشند. اگر چنین عقیده‌ای دارید شما هرگز نمی‌توانید از یک رژیم غذایی سالم برای مدت طولانی پیروی کنید. شما حتماً از مصرف غذاهایی که نقش مهمی در پیشگیری بیماری‌های متعدد دارند، لذت خواهید برد.
منبع : روزنامه هموطن سلام


همچنین مشاهده کنید