جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چه کسانی در معرض پوکی استخوان قرار دارند؟


چه کسانی در معرض پوکی استخوان قرار دارند؟
به طور تقریبی و با احتمال زیاد همه ما در معرض پدیده ناخوشایند پوکی استخوان قرارداریم. افراد مسن در معرض ابتلا ی بیشتری قرار دارند.
عارضه پوکی استخوان در نزد خانم ها بعد از سن یائسگی بسیار شایع است و زنان بیش از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند به ویژه اگر یائسگی زودرس در خانم ها ایجاد شده باشد تحرک بدنی و ورزش باعث استحکام استخوان ها در هر سنی می شود عدم تحرک و استراحت زیاد باعث تحلیل و پوکی سریع استخوان ها می شود و شکستگی استخوانی را بیشتر می کند.
گاه پوکی استخوان در برخی از خانواده ها بیشتر دیده می شود و هم چنین در بعضی از نژادها مثل بعضی از نژادهای آسیایی این پوکی بیشتر است. تغذیه نقش مهمی در پوکی استخوان به عهده دارد افرادی که کلسیم کافی در رژیم غذایی آنها وجود ندارد یا ویتامین D کافی دریافت نمی کنند در معرض ابتلا بیشتری هستند همچنین مصرف زیاد سیگار و قهوه نیز در پوکی استخوان نقش داشته کسانی که خود سیگار می کشند یا همنشین سیگاری ها هستند در معرض پوکی استخوان زودرس قرار دارند و زنانی که سیگار می کشند دچار پوکی استخوان شدیدتری هستند استفاده طولا نی از کورتن ها یا داروهای ادرارآور می تواند باعث پوکی استخوان شود. البته لا زم به ذکر است که مصرف یک یا چند آمپول کورتن در سال چندان اختلالی را ایجاد نمی کند افرادی که از بعضی اختلالات هورمونی مشخص رنج می برند مثل پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، کم کاری غدد جنسی و بیماری کوشینگ در معرض ابتلا ی بالاتری به پوکی استخوان هستند.
● جلوگیری از پوکی استخوان:
۱) با اطلاع از وضعیت استخوان ها به ویژه در خانم ها در دوران نزدیک به یائسگی به وسیله مشورت با پزشک
۲) تغذیه مناسب از روش های موثر برای پیشگیری پوکی استخوان است. غذای انسان باید محتوی پروتئین، املاح کافی و ویتامین های لازم باشد تاروندپوکی استخوان کندتر شود. جایگزینی هورمون های زنانه در خانم های یائسه زیر نظر پزشک می تواند مانع پوکی استخوان زودرس شود. مصرف روزانه نیم لیتر شیر ۵۰ درصد نیاز افراد بالغ به پروتئین و ۱۰۰ درصد نیاز افراد به کلسیم را برآورده می کند.

نویسنده : محمدرضا عبدلی
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید