جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

یائسگی و احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی


یائسگی و احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی
دوران یائسگی در زنان از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی آغاز می شود و شروع آن همزمان با بروز مشكلات شدیدی در سالهای اول یائسگی مثل تعریق، گر گرفتگی، بی خوابی و افت قوای جسمانی و روانی برای فعالیت های روز مره است.
دكتر شیرین قاضی زاده، متخصص بیماری های زنان و زایمان در خصوص مشكلات دوران یائسگی گفت: با بروز مشكلات دوران یائسگی در سالهای نخست به تدریج این عوارض شدت می یابد و در دراز مدت به مشكلات ادراری به شكل بی اختیاری های اورژانسی، خشكی ژنیتال و پوكی استخوان می انجامد.
وی بروز عوارض قلبی- عروقی از جمله سكته های قلبی و همچنین سكته های مغزی را در زنان بعد از شروع دوران یائسگی برابر با شیوع این عوارض در مردان ذكر كرد و افزود: نقش محافظتی هورمون های تخمدان در برابر بیماری های قلبی تا قبل از شروع یائسگی، زنان را از بروز چنین بیماری هایی تا حد زیادی حفظ می كند. لذا درمان های دارویی، هورمون زنان در این دوران برای مقابله و پیشگیری از بروز این بیماری ها بخصوص سكته های قلبی و مغزی ضروریست.
دكتر قاضی زاده با اشاره به این كه تقریباً یك سوم از زندگی زنان در این دوران سپری می شود، لزوم بالا بردن امید به زندگی زنان را در طی این دوران مهم ارزیابی كرد و افزود: براساس مطالعات انجام شده در سال های اخیر مشخص شده است كه این درمان ها باید با احتیاط صورت پذیرد. همچنین بهتر است زنان سیگاری و یا آن دسته از زنانی كه احتمال ابتلا به مشكلات قلبی، فشار خون، چربی خون و مشكلات ارثی عروقی در آنها بالاست انجام نشود.
وی با تأكید بر استفاده از داروهایی كه حاوی هورمون پروژسترون هستند به جای داروهای تركیبی استروژن و پروژسترون اضافه كرد: امروزه دانشمندان معتقدند زنانی كه دچار شكایات شدید دوران یائسگی هستند، بهتر است بمدت دو تا سه سال اول شروع یائسگی از این هورمون استفاده كنند.
وی در پایان خطر افزایش احتمال سرطان سینه را در زنان یائسه، از دیگر عوارض ناشی از این دوران ذكر كرد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید