جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

لیلیوم یا زنبق


لیلیوم یا زنبق
زنبق از خانواده لیلیاسه و دارای گونه‌های بسیار است. از آن جمله لیلیوم لانگیفلورم یا زنبق ایستر است. گل‌های شیپوری مانند ۱۵ سانتیمتری آن که بر فراز ساقه‌های بلند آن ظاهر می‌شوند، بسیار معطر بوده و واریته‌های مختلف آن به رنگ‌های قرمز آجری، زرد، قرمز پرتقالی است.
لیلیوم جای فراوان و بزرگ لازم دارد و در هوای خنک به خصوص شب‌های خنک به‌خوبی رشد می‌کند.
در موقع خرید باید دقت کرد که پیاز زنبق درشت، فربه، تازه و بدون قارچ و لک باشد. مخصوصاً پیازهای چروکیده به هیچ وجه مناسب نیستند.
پس از خرید پیاز در پائیز فوری آن را در گلدان ۱۵ سانتیمتری که کف آن را بستری از ۳ ـ ۲ سانتیمتر شن گسترده شده قرار داده و روی آن تا ارتفاع ۵ سانتیمتر کود پوسیده حیوانی ریخته شده قرار دهید و محیط آن را کاملاً تاریک و مرطوب و خنک نگه دارید.
وقتی جوانه‌ها ظاهر شدند آن‌را به محل پرنور و گرمی (۱۶ ـ ۲۱ درجه) انتقال دهید. همچنین می‌توان برای انتخاب خاک گلدان مخلوطی از یک قسمت خاک برگ پوسیده و سه قسمت پوده، یک قسمت کود پوسیده حیوانی و یک قسمت شن و ماسه شسته اقدام کرد.
وقتی ارتفاع بوته به ۱۵ ـ ۱۶ سانتیمتر رسید، اطراف آن ‌را هرس کرده و مقداری کود می‌دهند و رطوبت آن‌را به طور دائم محفوظ نگه می‌دارند تا در اوائل اسفند به گل بنشیند.
● مواظبت بعد از دوره گل‌دهی
در اردیبهشت ماه وقتی برگ‌ها زرد شدند، آبیاری و کود را قطع کرده و به ترتیبی که در بالا گفته شد، عمل کنید.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید