چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نکاتی برای حفاظت از جسم و روان در فصل سرد زمستان


نکاتی برای حفاظت از جسم و روان در فصل سرد زمستان
بسیاری از ما در ماه های سرد و کم آفتاب زمستان دچار بی حوصلگی، افت خلق و کسالت می شویم. پزشکان با توجه به این تغییرات روانی توصیه می کنند که افراد مراقبت های بهداشتی را در فصل زمستان جدی تر بگیرند چراکه تغییرات آب وهوایی بدن را در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر می کند. متخصصان می گویند; روزهای زمستان کوتاه تر می شوند و این امر باعث بروز اختلال در ساعت بیولوژیک بدن انسان می شود. اگر روزهای کوتاه و تاریک زمستانی شما را کسل و کم حوصله می کند به دنبال راهی باشید که دوباره احساس شما را بهبود بخشد و حالتان خوب شود. اکثر دانشمندان معتقدند که این مشکل مربوط به شیوه واکنش بدن در برابر نورخورشید در طول روز می شود. تغییر در ساعت بیولوژیک بدن باعث افزایش ترشح هورمون ملاتونین و کاهش ترشح سروتونین می شود که در نتیجه تندخویی و بی حوصلگی افراد در زمستان بیشتر به چشم می خورد. همچنین اضطراب و فشاری که بر اثر به هم خوردن کار ساعت بیولوژیک بوجود می آید باعث کاهش توانایی دستگاه ایمنی بدن می شود و متعاقب آن سلول های سرباز و محافظ بدن نمی توانند به خوبی به وظیفه خود عمل کنند. گفته می شد که حمام گرفتن با آب گرم می تواند تا حد زیادی در رفع این مشکل موثر باشد. علائم افسردگی در اثر ترشح «ملاتونین» بیشتر افزایش می یابد. در تهایت با توجه به این عواقب جسمی و روانی، متخصصان چندین راه کار ساده را برای کاهش این تاثیرات نامطلوب بر بدن و روان انسان ارائه می کنند که عبارتند از:
▪ در تماس با نور قرار بگیرید.
▪ ممکن است در برخی موارد برای فرار از روزهای تاریک زمستان به جایی آفتابی برای تعطیلات سفر کنید، این هم می تواند روش خوبی باشد.
▪ خوب خوردن نیز راه کار مناسبی است.فراموش نکنید که خوردن مقادیر فراوان میوه و سبزی تازه در بهبود حال شما بسیار موثر است.
▪ فعال باشید; شواهد علمی بسیاری نشان می هد که حداقل ۳۰ دقیقه تمرین و تحرک بدنی به مدت سه نوبت در هفته برای مقابله با افسردگی بسیار موثر است.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید