پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انفجار در گذرگاه ساحلی


انفجار در گذرگاه ساحلی
دلال مغربی متولد سال ،۱۹۵۹ یکی از شهدای زن فلسطین است که در عملیات ۱۱ مارس ۱۹۷۸ که به کشتار گذرگاه ساحلی مشهور شد، شرکت کرد.
صبح روز ۱۱ مارس، مغربی به همراه ۱۱ نفر اعضای گروه فدائیان فلسطین که یکی از آنان نیز زن بود، وارد ساحل صهیونیست ها شدند و پس از کشتن یک عکاس امریکایی به نام گیل رابین، یک تاکسی را ربودند و سرنشینان آن را کشتند. سپس در حال تیراندازی، در مسیر ساحلی به حرکت خود ادامه دادند. عملیات بعدی آنها ربودن دو اتوبوس نظامیان و انتقال مسافران اتوبوس دوم به اولین اتوبوس بود. سرانجام اتوبوس در برابر مانعی که پلیس اسرائیل به وجود آورده بود، توقف کرد.
تیراندازی از هر طرف آغاز شد. در نهایت، مغربی اتوبوس را منفجر کرد. در اندک مدتی، اتوبوس به کوهی از آتش بدل شد. سرنشینان اتوبوس که صهیونیست بودند، کشته شدند.
در این عملیات مغربی و گروهش ۳۷ نفر را به هلاکت رساندند و ۷۱ نفر را زخمی کردند. مغربی و گروهش نیز در این عملیات به شهادت رسیدند. در پایان عملیات، ایهود باراک که بعدها به نخست وزیری اسرائیل رسید به جسم بیجان مغربی چندین بار تیراندازی کرد.
این عملیات بعدها به کشتار گذرگاه یا جاده ساحلی مشهور شد. مقامات مسئول فلسطینی یک مدرسه دخترانه را به نام مغربی نامگذاری کرده اند.
بقایای بدن شهید دلال مغربی در سال ،۲۰۰۸ در عملیات مبادله زندانیان حزب الله و اسرائیل از مدفنش بیرون آورده و تحویل داده شد.

معصومه پیروزبخت
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید