شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بازیگری جدید روسیه در خاورمیانه عربی


بازیگری جدید روسیه در خاورمیانه عربی
اعلام خبر تحویل رایگان ده فروند هواپیمای جنگنده "میگ۲۹" ساخت روسیه به لبنان از سوی میخائیل دیمیتری یف، مدیر سرویس فدرال همکاریهای فنی نظامی روسیه ، وتوافق بر سر تحویل جنگنده های"میگ۲۹" در مسکو ، که چند روز قبل در جریان سفر الیاس المور، وزیر دفاع لبنان به روسیه صورت گرفت، بازتاب وسیعی را در سطح رسانه ها و مطبوعات جهان داشته است.
اهمیت این توافق بین مسکو و بیروت از تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته در آمریکا پیرامون این مسئله مشخص می شود، برای مثال روزنامه "نیویورک تایمز" این معامله را «سیلی به صورت ایالات متحده» و «به مبارزه طلبیدن آمریکا برای نفوذ در منطقه خاورمیانه» نامیده است.
طبق اخبار منتشره در مطبوعات عربی، "دیوید پترئوس" فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا طی سفر اخیر خود به بیروت به دولت لبنان و فرماندهان ارتش این کشور هشدار داده بود که : آمریکا اجازه نمی دهد که تسلیحات سنگین به لبنان عرضه شوند. واشنگتن نگران این است که سلاح ها در اختیار حزب الله قرار گیرند که از سوی آمریکا سازمانی تروریستی شناخته می شود.
در عین حال، وجود تسلیحات سنگین و در درجه اول سامانه های دفاع ضد هوایی به ارتش لبنان اجازه می دهد که مدعی شود توان جایگزینی حزب الله برای دفاع از جنوب کشور را دارد و دولت مسئله خلع سلاح لبنان را مطرح کند.
همچنین برخی منابع خبری نیز در بیروت بر این عقیده اند که آمریکاییان لبنان را تکیه گاهی با اهمیت در منطقه می دانند و به این کشور کوچک وعده کمکهای نظامی نیم میلیارد دلاری داده بودند، ولی این وعده ها «بسیار به کندی» تحقق می یابد و مطابق با خواسته های مقامات بیروت نیست.
احتمال دارد این شتاب مقامات بیروت به وضعیت بی ثبات داخلی و امکان تهدید از سوی اسرائیل مربوط باشد. در لبنان بر این عقیده‌اند که ارتش این کشور نیاز به تجهیزات جدید برای مبارزه با دشمنان خارجی و به منظور کنترل اوضاع در داخل کشور دارد.
الیاس المر هفته گذشته در بیروت پس از دیدار با "میخائیل دمیتری یف" رئیس سازمان فدرال همکاری های فنی و نظامی روسیه گفته بود: مانعی برای تجهیز ارتش لبنان ،به تجهیزات نظامی روسی، وجود ندارد.در عین حال وزیر لبنانی به خبرنگاران اطلاع داده بود که در مسکو "تمامی عرصه های فنی و نظامی" مربوط به آنچه که روسیه می تواند به ارتش لبنان عرضه کند را بررسی می کند.
همچنین یک منبع آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح لبنان اطلاع داد که بیروت خواستار این است که تانک های قدیمی ساخته آمریکا و شوروی سابق موجود در ارتش لبنان را جایگزین کرده و موشک های ضدتانک، سامانه های ضد هوایی، بالگرد و ماشین های زرهی خریداری کند.
اما آنطور که ناظرین خاطر نشان می کنند، اظهارات المر درباره اینکه مانعی برای تجهیز ارتش لبنان به تجهیزات نظامی روسی وجود ندارد، با موضع آمریکا همخوانی ندارد.
در حال حاضر ارتش لبنان دارای هواپیماهای فرسوده «میراژ» فرانسوی و جنگنده های انگلیسی است. بعضی از این هواپیماها آنقدر فرسوده هستند که خلبانان می ترسند با آنها پرواز کنند. مقامات لبنان روی این مسئله نیز حساب می کنند که تجهیزات نظامی دیگری، از جمله تانکهای "تی۹۰" البته نه این بار به صورت رایگان، بلکه با پرداخت بهای آنها از روسیه دریافت کنند.
از آنجا که خود لبنان کشور چندان ثروتمندی نیست، گفته شده که احتمالا کشورهایی که رابطه دوستانه ای با آن دارند، پرداخت هزینه های مربوط به این خریدها را تقبل خواهند کرد. در این راستا، عاصم جبار، سفیر لبنان در مسکو نیز اعلام کرده که ، مسئله تحویل رایگان ده فروند هواپیمای جنگنده"میگ۲۹" روسی به بیروت را باید نشانه ارتقای سطح روابط روسیه با لبنان و بطور کلی با جهان عرب تلقی کرد.
ملاحظه اینکه:
۱) با تحویل رایگان جنگنده به لبنان، روسیه برای افزایش نفوذ در خاورمیانه و به ویژه بازیگری جدی در بخش عربی آن تلاش می‌کند.
۲) عدم تحقق وعده های آمریکا برای ارائه کمکهای نظامی به لبنان، این کشور را به سمت همکاری با روسیه سوق داده و بیروت برای تجهیز ارتش خود روی کمکهای مسکو حساب می کند ، موضوعی که بدون تردید در تضاد آشکار با منافع آمریکائیها در منطقه می باشد.

نویسنده: داریوش - صفرنژاد
منبع: سایت - ایراس
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید