چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مصرف کربوهیدرات ها و فیبرها


مصرف کربوهیدرات ها و فیبرها
به نظر می رسد رژیم های غذایی غنی از كربوهیدرات های خالص مثل برنج سفید، خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی و در نتیجه حمله قلبی را بخصوص در زنان چاق افزایش می‌دهد.
غلاتی كه دارای مقدار زیادی فیبر نامحلول هستند، مثل برنج قهوه ای، می توانند از ابتلا به بسیاری از سرطان ها جلوگیری كنند. مثل سرطان كبد، دهان، رحم، روده، سینه، گلو، معده و تیروئید. مطالعات نشان می دهد خطر ابتلا به زنانی كه از گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچربی استفاده می كنند، خیلی بیشتر از زنانی است كه از سویا، سبزیجات و ماهی استفاده می كنند.
فیبر، بخصوص فیبر نامحلول از ابتلا به یبوست نیز جلوگیری می كند. زیرا فیبرهای نامحلول مثل یك اسفنج عمل می كنند. وقتی كه آب به اسفنج افزوده می شود، نرم شده و عبور آن از روده راحت تر می شود.
شما می توانید فیبرهای نامحلول را از طریق مصرف سبزیجات، لوبیاها، برنج قهوه ای، گندم سیاه و دیگر غلات به دست آورید. از خوردن غلات و كربوهیدرات های خالص جلوگیری كنید. مثلاً به جای استفاده از برنج سفید از برنج قهوه ای استفاده كنید. البته به این نكته توجه داشته باشید كه حتماً همراه مصرف فیبر، مایعات زیاد مصرف كنید. برای هر وعده فیبر باید ۴۸۰ میلی لیتر مایعات نوشید وگرنه این اسفنج در سیستم بدن خشك باقی می ماند و باعث وخیم تر شدن یبوست می شود.
مصرف غذاهای كربوهیدرات دار چه غنی از شكر، چه غنی از نشاسته، باعث بالا رفتن موقتی قند خون و میزان انسولین می شوند. مطالعات نشان می دهد مصرف بیش از حد برنج سفید خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می دهد. زیرا افزایش میزان انسولین باعث افزایش تری گلسیرید و كاهش HDL می شود كه می تواند منجر به بیماری قلبی شود. بنابراین برای اینكه بدن سالمی داشته باشید، از رژیم غذایی استفاده كنید كه در آن میزان مصرف غذاهای سرخ شده و انواع سس ها كم و غنی از سبزیجات، میوه جات، ماهی و كربوهیدرات هایی مثل برنج قهوه ای (سیاه) هستند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید