پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کودک خوشحال، مادر ناراحت


کودک خوشحال، مادر ناراحت
معمولا پس از تولد نوزاد همه خوشحال هستند. اصولا تنها جای بیمارستان که همه می‌خندند بخش زایمان است، اما گاهی مادر نوزاد اصلا نمی‌خندد! شاید گریه هم بکند. افسردگی پس از زایمان مشکلی است که گریبان او را گرفته است.
● افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان در ۱۵ ــ‌ ۱۰ درصد زنان اتفاق می‌افتد. خستگی، تحریک‌پذیری و اضطراب بارزتر از خلق افسرده هستند. گاهی نشانه‌های ترس بی‌‌مورد نیز ممکن است دیده ‌شود.
احساس‌ غمگینی، ناامیدی‌ و دلتنگی‌، کاهش‌ اشتها و کاهش‌ وزن‌، بی‌انرژی‌ بودن‌؛ خستگی‌، کندی‌ در تکلم‌ و تفکر، بروز مکرر سردرد و دیگر ناراحتی‌های فیزیکی‌، سردرگمی‌ درباره‌ توانایی‌ بهبود زندگی‌ و فقدان‌ پیوند عاطفی‌ بین‌ مادر و کودک ‌از علائمی است که در این بیماری دیده می‌شود. گاهی در افسردگی‌ شدید ممکن‌ است‌ احساسات‌ تهاجمی‌ نسبت‌ به‌ کودک، بی‌اشتهایی‌ یا غذا خوردن‌ اجباری‌، دوری‌ کردن‌ از دیگران‌ یا تمایلات‌ خودکشی‌ دیده شود.
● علت چیست
این احتمال وجود دارد که افسردگی پس از زایمان ناشی از تغییرات هورمونی باشد که‌ بر حالات‌ روحی‌ روانی‌ مادر تأثیرگذار هستند. از سوی دیگر پذیرفتن‌ مسوولیت‌ ۲۴ ساعته‌ مراقبت‌ از یک‌ نوزاد شیرخوار، تطابق‌ عمده‌ای‌ را از نظر روانی‌ و شیوه‌ زندگی‌ در اکثر مادران‌ می‌طلبد، حتی‌ اگر نوزاد فرزند اول‌ نباشد. این‌ استرس‌های‌ فیزیکی‌ و روانی‌ معمولا با استراحت‌ ناکافی‌ تا هنگام‌ ثبات‌ یافتن‌ نیازهای‌ معمول‌ کودک‌ همراه‌ است‌، به همین علت‌ خستگی‌ و افسردگی‌ در مادران‌ امری عادی است. استرس، کمبود خواب‌، تغذیه‌ نامطلوب‌، فقدان‌ حمایت‌ مادر از سوی‌ همسر و سابقه‌ اختلالات‌ روانی قبلی‌ در مادر از جمله عوامل تشدیدکننده این بیماری محسوب می‌شوند.
▪ چند نکته
۱) ایجاد تطابق‌ و پیوند عاطفی‌ نیاز به‌ زمان‌ دارد. مهم این است که مادران‌ نباید از احساسات‌ پیچیده‌ای‌ که در مورد مادر بودن‌ خود دارند احساس‌ گناه‌ کنند.
۲) اگر مادران،‌ کودک‌ را در اتاق‌ جداگانه‌ای‌ بخوابانند، بهتر استراحت‌ خواهند کرد.
۳) مادران‌ می‌توانند برای‌ کارهای‌ روزانه‌ نظیر خرید کردن‌ و مراقبت‌ از کودک‌ در هنگام‌ استراحت‌ خود از خانواده‌ یا دوستان‌ کمک‌ بگیرند.
۴) افرادی که دارای سابقه فامیلی افسردگی یا تجربه افسردگی قبل از زایمان هستند بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی پس از زایمان خواهند بود.
۵) روان‌‌درمانی‌ یا مشاوره‌ با متخصص‌ مربوطه‌ در صورت‌ تداوم‌ افسردگی‌ توصیه‌ می‌شود.
۶) وجود افکار و تصمیمات جدی خودکشی در این بیماری (افسردگی) یک فوریت روانپزشکی محسوب می‌شود.
۷) مادر در صورت‌ احساس‌ افسردگی‌ بهتر است‌ احساسات‌ خود را با همسر یا یک‌ دوست‌ در میان‌ بگذارد.
۸) انجام برنامه‌هایی‌ خارج‌ از منزل‌ مانند قدم‌ زدن‌ یا دیدار با دوستان‌ و اقوام‌ برای‌ مادران‌ مفید است‌ و کمک‌ می‌کند تا دچار احساس‌ انزوا نشوند.
منبع : روزنامه جام جم


همچنین مشاهده کنید