پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۴ خاصیت ویتامین آ


۴ خاصیت ویتامین آ
ویتامین آ به حفظ سلامتی چشم، پوست، دندان و استخوان ها کمک می کند. علاوه بر این برای تقسیمات سلولی یا تجدید حیات و جوان شدن سلول ها نیز لازم است و نقش کلیدی در حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. توصیه پزشکان این است که به دلیل این که بدن به مقدار زیاد ویتامن آ نیاز ندارد و اضافه مصرف کردن آن (از طریق مکمل های غذایی) ممکن است آسیب برساند، بهترین راه دریافت آن از طریق میوه جات و سبزیجات است.
اگر روزانه یک مولتی ویتامین می خورید، مطمئن شوید که مقدار ویتامین آ موجود در آن بیش از IU۲۵۰۰-۳۰۰۰ نباشد و به شکل بتاکاروتن یا گیاهی باشد. بدن ویتامین مورد نیاز خود را از گیاهان حاوی ویتامین آ تأمین می کند که به عنوان پرو ویتامین آ شناخته شده و بدن این ماده را بتدریج جذب و وارد بدن می کند قبل از آن که برای بدن زیان آور شود، اما انواع دیگر ویتامین آ از منابع حیوانی مانند دل و جگر و مکمل های غذایی می تواند بدن را مسموم کند. بدن به میزان اندکی ویتامین آ حیوانی نیاز دارد، این نوع ویتامین آ، رتینول نامیده می شود.
● منابع
تخم مرغ، شیر و حبوبات یا غذای تهیه شده از شیر و غلات منابع خوبی برای ویتامین آ حیوانی هستند. برای ویتامین آ گیاهی، در این فهرست می توانید سبزیجات و میوه جات حاوی بتاکاروتن مشاهده کنید. بنابراین اگر مولتی ویتامین حاوی ویتامین آ نیست، سعی کنید حداقل یکی از مواد غذایی زیر را در غذای خود بگنجانید:
هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل و کدو مسما، فلفل قرمز، اسفناج، گرمک یا طالبی، انبه و کلم بروکلی.


[معصومه پیروزبخت
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید