شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

انعطاف پذیری


انعطاف پذیری
یکی از خصوصیات انسان این است که همواره خود را برحق می داند و فکر می کند اگر نظر خود را زیر پا گذاشته و نظر دیگری را بپذیرد، به ضرر خود کار کرده و امکان سوء استفاده را برای طرف مقابل فراهم آورده است. در صورت پذیرش نظر مقابل همین باور است که باعث کاهش عزت نفس در او شده و مشکلاتی را پدید می آورد. فردی که انعطاف پذیر نیست از نظر دیگران مغرور و خودخواه است.
انعطاف پذیری در روابط تأثیرگذار است. برای همراه شدن انعطاف پذیری و عزت نفس توجه به نکات زیر ضروری است:
▪ باور داشتن به این که با انعطاف پذیری و پذیرش نظر طرف مقابل نه تنها او خوشحال می شود، بلکه همین مسئله برای خود فرد نیز تأثیرات مثبتی را به همراه می آورد،زیرا زندگی آسان تر شده و استرس کمتری به وی وارد می شود. با این باور فرد نه تنها زندگی اش را آرام تر می کند، بلکه عزت نفس و اعتماد به نفس خود را نیز افزایش می دهد.
▪ معقول بودن، مهربانی و درک متقابل نیز این انعطاف پذیری را آسان می کند.
با در نظر گرفتن آسیب پذیری طرف مقابل و احساسات او تصور غلط گذشته از بین می رود.
* اگر فرد خود را به جای دیگری قرار دهد، درک بهتری از عکس العمل های او داشته و به جای کاهش عزت نفس، در واقع آن را قدرت می بخشد.
▪ ارزیابی میزان تأثیر انعطاف پذیری در زندگی و توجه به آن به جای صرف وقت برای مشاجره نیز باعث بهبود روابط شده و اثرات سازنده آن فرد را غافلگیر می کند. البته هرگز نباید جایگاه خود را فراموش کرده و امکان سوء استفاده را به طرف مقابل داد. بلکه باید با زیرکی علاوه بر توجه به احساسات درونی به احساسات طرف مقابل نیز توجه کرده و طوری رفتار کرد، که هیچ یک ضربه نخورند.
▪ بخشش، گاهی پیش می آید که شرایط بر وفق مراد پیش نمی رود. در این شرایط فرد باید خود و دیگری را بخشیده، زندگی را کلاس درس و کسب تجربه کند. با این تصور احساس او تغییر کرده و دید بهتری خواهد داشت.

مریم نورامینی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید