سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

دختر ۱۲ ساله ام مبتلا به دیابت بزرگسالی است


دختر ۱۲ ساله ام مبتلا به دیابت بزرگسالی است
▪ پزشک تشخیص داده که دختر ۱۲ ساله ام مبتلا به دیابت بزرگسالی است. چگونه چنین چیزی امکان دارد؟
در واقع دخترتان مبتلا به دیابت نوع ۲ است که در گذشته دیابت بزرگسالی نامیده می شد. اما دیگر اینگونه نیست. زیرا متاسفانه این نوع دیابت روز به روز در میان افراد جوان شیوع بیشتری پیدا می کند. به نظر می رسد علت افزایش این نوع دیابت در جوانان بروز بیشتر چاقی در آنهاست.چرا که بر طبق آمار روند چاقی در ۲۰ سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.
در دیابت نوع ۲ یا بدن انسولین قادر به تولید انسولین کافی نیست یا سلولها وظایف خود را به طور کامل انجام نمی دهند. در هر دو حالت نتیجه چیزی نخواهد بود جز اینکه قند خون قادر نیست وارد سلولها شود و سلولها از آن به عنوان انرژی استفاده کنند. قند خون بالا فورا علائمی همچون خستگی، بی حالی، پرنوشی، گرسنگی، پرادراری و تاری دید را از خود نشان می دهد. علاوه بر این بالا بودن قند خون در صورتی که کنترل نشود عوارض بلند مدتی نیز همچون آسیب به اعصاب پاها، آسیب چشمی و کلیوی و نیز بیماریهای قلبی می شود.
درمان دیابت نوع ۲ در کودکان معمولا بر پایه ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی بوده که از آن جمله می توان به افزایش فعالیت بدنی و تغذیه صحیح اشاره نمود. البته در صورت لزوم و طبق نظر پزشک از دارو نیز می توان استفاده کرد. کاهش وزن نیز عامل دیگری است که به حفظ قند خون در محدوده هدف کمک می کند. در پایان باید خاطر نشان کرد کنترل دیابت نوع ۲ در جوانان تنها زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که تمامی اعضای خانواده در تغییر شیوه زندگی با فرد دیابتی مشارکت داشته باشند.

منبع:
مجموعه کتابهای آموزشی انجمن دیابت امریکا
منبع : آموزش دیابت گابریک


همچنین مشاهده کنید