چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

دیابت ارثی


دیابت ارثی
▪ آیا فرزندم دیابت را از من به ارث برده است و دیگر فرزندانم نیز در معرض خطر ابتلا هستند؟
این امکان وجود دارد. به نظر می رسد دیابت از طریق ژنها انتقال می یابد ولی تحقیقات نشان می دهد که بیماری مستقیماً به ارث نمی رسد. در هر دو نوع دیابت، ابتدا یک جهش که عامل ابتلا به دیابت است در بدن فرد رخ می دهد و سپس یک عامل محیطی باعث بوجود آمدن بیماری می شود.
در دیابت نوع ۱، سیستم ایمنی به سلولهای سازنده انسولین در لوزالمعده حمله می کنند. هرچند که عوامل ژنتیکی آمادگی ابتلا به این نوع دیابت را در فرد ایجاد می کند، با این حال یک عامل خارجی نیز باید این آمادگی را به فعلیت برساند. به عبارت دیگر، فردی ممکن است ژنهای عامل دیابت نوع ۱ را دارا بوده، ولی هرگز در معرض عوامل خارجی تحریک کننده بیماری قرار نگیرد و در نتیجه به بیماری دچار نشود.
برخلاف دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ بیشتر به عوامل ژنتیکی وابسته است. فرزندانی که یک والد مبتلا به دیابت نوع ۲ دارند، احتمال زیادی دارد که به بیماری مبتلا شوند. با این حال بروز دیابت نوع ۲ به عوامل دیگری از جمله چاقی، عدم فعالیت و سابقه نژادی نیز بستگی دارد. تغییر در نحوه زندگی، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. اگر فرزندتان دیابت نوع ۲ دارد، دیگر اعضای خانواده نسبت به دیگر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند. همه اعضای خانواده را تشویق کنید که از یک برنامه غذایی سالم استفاده نمایند و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

منابع:
مجموعه کتابهای انجمن دیابت امریکا
منبع : آموزش دیابت گابریک


همچنین مشاهده کنید