پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

CHALLENCER DODGE


CHALLENCER DODGE
درتاریخ۱۴اکتبرسال۲۰۰۸خبری تازه از سوی کمپانی دوج به گوش رسید تحولی دیگر در صنعت خودروسازی این کمپانی که یکی از پیش تازان در ساخت وتولید خودروهای قدرتمند وعضلانی بوده و همواره مدلهایی از خود ا رائه داده که از لحاظ قدرت وتکنولوژی در بالاترین رده در کلاس های خود قرار دارند. همانگونه که در خبر ها رسیده بود مدل ونسل جدید CHALLENGER DODGE بعد از گذشت ۴۰سال دوباره حضور خود را اعلام نموده مدلی که در دهه۷۰میلادی به عنوان خودروی قرن معرفی شد. شاهکاری که هیچ رقیبی نداشت و هنوز بعد از گذشت ۴۰سال همچنان از محبوبیت بر خوردار است طراحیCHALLENGER بگونه ای بود که در ساده ترین حالت از بالا ترین کیفیت و قدرت بر خوردار شد که یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن است بطور مثال گیربکس ساده اتوماتیکی که در وضعیت Dحرکتی به راننده این امکان را می داد تا با فشار دادن بر روی پدال گاز به یک قدرت باور نکردنی و استثنایی برسد به ایده مهندسین خود DODGE پیشرانه این مدل را برای آن بیش از حد قوی می دانستند. اما چرا و چگونه CHALLENGER به این قدت رسید ؟ در دهه ۷۰ بود که موتورهای HEMI از سویDODGE و گروه مهندسی آن توانستند به یک انفجار و تحول در ساخت موتورهای آتشین دست پیدا کنند. به تازگی کمپانی های آمریکایی از جمله فورد وجنرال موتورز دست به اقدامات تازه ای در طراحی و ارایه محصولات خود زده اند آنها با توجه به محبوبیت مدلهای قدیمی و شگفتی ساز خود نسل جدید آنها را معرفی کرده اند.
از اهداف آنها می توان به حفظ اصالت و ماندگاری نام آنها اشاره کرد تا حدی که طراحی ظاهری این مدلها بر گرفته از همان مدلهای قدیمی است. دیگر اینکه قصد دارند بار دیگروبا گذ شت زمان رقیبی را در برابر خود نداشته باشند. جالبترین نکته این است که در این امر نیز موفق شدند بطور مثال می توان به فورد موستانگ اشاره کرد که با حضور مجدد خود با همان ظاهر قدیمی به یک موفقیت استثنایی دست پیدا کرد. CHALLENGERدر سال ۲۰۰۹با حضور مجدد خود بار دیگر به یک افسانه تبدیل می شودDODGE برای حضور مجدداین مدل محبوب خود از همان ظاهر قدیمی با بکار گیری از تکنولوژی برتر و تغییرات اندکی در به روز رسانی در صنعت خودروسازی کمک گرفته است. این کمپانی بیش از هر چیز در فکر آن است که پر قدرت ترین مدل را ارایه دهد تا همانند گذشته پیش تاز این امر باشد در همین راستا برای رساندن خود به این امر دست به یک ایده جدیدی زده استVIPER یا همان افعیDODGE یکی از پدیده های جهان است که در دنیای خودروسازی از پیچیده ترین تکنولوژی بر خوردار است مدلی که واقعا می توان آنرا به عنوان یک هیولا معرفی کرد.
آخرین مدلی که ازVIPER ارایه شد مدلSRT۱۰ بود که دارای یکی از قدرتمند ترین پیشرانه های خودروهای سوپر اسپرت است واز نکات قابل توجهی که می بایست به آن اشاره نمود قرار گرفتن پیشرانه ۸۴۰۰سی سی در قسمت جلوی این خودرو است. این پیشرانه از قدرت باور نکردنی بهره می برد در همین راستا کمپانی DODGEبرای CHALLENGER نیز از همین مدل استفاده کرده است البته این به آن منظور نبوده که پیشرانه های در نظر گرفته شده دچار ضعف بودند بلکه برای بالا بردن قابلیتهای آن است. با قرار گرفتن پیشرانه ۸۴۰۰سی سی مدلSRT۱۰ که از نوعV۱۰ است قدرتی برابر با ۶۰۰اسب بخار را برای آن به ارمغان می آورد بگونه ای که به ازای هر لیتر از حجم پیشرانه ۴/۷۱اسب بخار قدرت تولید می کند و نیروی گشتاور آن را به ۵۶۰پوند می رساند. از تغییرات دیگری کهDODGE بر روی CHALLENGERانجام داده استفاده از آلیاژفیبر کربن در بدنه است تا با کاهش وزن به قابلیتهای آن افزوده شود همچنین بکار گیری از ترمز های قوی تر از نوعBILESTEIN برای مهار هرچه بهتر و بکار گیری تعلیق و تکنولوژی تازه از سویDODGE برای این مدل هند لینگ بالارا به آن هدیه کرده است.با این وجود CHALLENGER بار دیگر حضور خود را به بهترین وجه اعلام کرده است و بی شک همانند ۴۰ سال قبل دوباره جزو مطرح ترین مدلها و چه بسا بهترین خواهد شد.

منبع: www.carx۱.com
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید