پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نفت‌کش ـ کشتی


در ماه اوت سال ۱۹۶۸ بزرگ‌ترین تانکر دنیا طی مراسمی سنتی در بندر یوکوهاما غسل تعمید داده شده و به آب انداخته شد.
این اولین تانکر از یک‌سری شش فروندی سوپر تانکری بود که وارد خدمت می‌شد.
وزن این سوپر تانکر ۳۱۲۰۰۰ هزار تن یعنی ۱۰۰،۰۰۰ تن سنگین‌تر از بزرگترین کشتی بود که تا آن زمان در جهان ساخته شده بود. این تانکر ۲۰۹۰۰۰ تن ”ایدی میتسو“ نام دارد که نفت خلیج‌فارس را به بندر ”یوکوهاما“ در ژاپ حمل می‌کند و دارای ۳۴۲ متر طول است.
روزی که ”ایدی میتسو“ ساخته شد همه فکر می‌کردند که بزرگ‌ترین تانکر جهان باقی خواهد ماند ولی اکنون باید جای خود را به تانکر جدیدی که نام آن را ”اورنی ورزه ـ ایرلند“ گذاشته‌اند واگذار نماید.
”اورنی ـ ورزه ـ ایرلند“ با پرچم کشور لیبی و تحت قراردادی با آمریکا نفت خلیج‌فارس را به ایرلند جنوبی حمل می‌نماید.
طول این نفت‌کش ۳۵۰ متر و عرض آن ۳۵ متر است.
ارتفاع این تانکر از پائین تا سر آنتن رادار نصب شده بر روی آن، ۶۳۰ متر است که به اندازه ارتفاع یک ساختمان ۱۷ طبقه می‌باشد.
سرنشینان این نفت‌کش بیش از ۷۷ نفر نیستند که عبارتند از کارگران فنی و همچنین متخصصین کامپیوتر بزرگی که تمام اعمال را به‌طور اتوماتیک کنترل می‌کند.
این نفت‌کش غول‌آسا می‌تواند ۴۰۰ هزار مترمکعب نفت در مخازن خود جای دهد و با سرعت ۵/۱۵ گره دریائی حرکت کند. هزینه ساختن این نفت‌کش به ۸۱ میلیون مارک بالغ گشته است.
با تمام این احوال پیش‌بینی می‌شود که این غول هفت دریا که می‌تواند تولید یک روز نفت کویت را در خود جای دهد، بزرگ‌ترین نفت‌کش دنیا باقی نماند و آن نیز به زودی جای خود را به دیگری سپرد. تمام بنادر جهان برای این نفت‌کش کوچک هستند و در ایرلند بندری را جهت این تفت‌کش بازسازی کردند که خرج آن بالغ به ۱۰۰ میلیون مارک گشت. چنانچه بنادر دیگر جهان بخواهند از این نوع تانکرها استفاده کنند مجبورند اولاً تغییر ساختمان داده و در ثانی ظرفیت بارگیری خود را افزایش دهند تا بتوانند هر چه زودتر ۴۰۰ هزار متر مکعب نفت را تخلیه و به انبارهای خود انتقال دهند. از جهت ایمنی و پیش‌بینی خطرات ناشی از آتش‌سوزی و دیگر ضایعات، کامپیوتری که در این نفت‌کش تعبیه شده است توسط دستگاه‌های الکترونیکی حساس و بسیار دقیق خود می‌تواند همه چیز را پیش‌بینی نموده و قبل از اینکه خطری نفت‌کش را تهدید نماید، اقدامات لازم را انجام دهد.
برای مثال با ایجاد اولین جرقه آتش در هر محلی آژیر خطر به‌طور خودکار به‌صدار در می‌آید و کارگران فنی می‌توانند فوراً وارد عمل شده و ظرف چند دقیقه آتش را خاموش نمایند.
در بندر جدیدی که در ایرلند برای پذیرش این کشتی ساخته شده و ذکرش آمد، تا چندی دیگر دومین نفت‌کش غول‌پیکر از همان سری بالا بنام ”اورنی ورزه... کویت“ لنگر خواهد انداخت با تمام این احوال پیش‌بینی می‌شود که این سری ۶ فروندی از نفت‌کش‌ها که ظرفیت بارگیری ۴۰۰ هزار مترمکعب نفت را دارند، نیز در مقابل سوپر تانکرهای ۵۰۰ هزار تنی آینده سر فرود آورند واضح و مسلم است که نفت‌کش‌های غول‌آسای دیگر که به آب انداخته می‌شوند همگی از بنادر ژاپنی سفرهای خود را آغاز می‌نمایند و ژاپن پیشتاز ساخت نفت‌کش‌های غول‌پیکر است. البته کشورهای دیگر مانند روسیه و آمریکا دست به ساختن این نوع نفت‌کش‌ها زده‌اند ولی هیچ‌کدام از لحاظ اقتصادی نمی‌توانند بازارهای جهان را تسخیر نمایند چه از لحاظ قیمت تمام شده و چه از نظر زمان ساخت، چرا که از این لحاظ هنوز در جهان رتبه اول را حائز است و هر روز عجایب جدیدی را روانه بازارهای جهان می‌نماید.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید