سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

امگا


امگا
اولین بار اسیدهای چرب ضروری موسوم به امگا ۳(EFA) در سال ۱۹۷۰ معرفی و توصیف شدند. در آن سال ها دایربرگ یك محقق دانماركی و همكارانش دریافتند، اسكیموهای گرینلند علی رغم مصرف فراوان چربی ها، چربی خون پایینی دارند و در میان آنها بیماری های عروقی شیوع كمی دارد. اسكیموها غذاهای چرب خود را از فوك دریایی ، وال و ماهی های چرب به دست می آورند. همزمان مشاهده شد در كشورهای غربی علیرغم مصرف روغن های گیاهی میزان بیماری های عروقی قلب نرخ بالایی دارد. حتی اسكیموهایی كه به شهرها مهاجرت كرده و رژیم غذایی غربی مصرف می كردند نیز نرخ بالایی از بیماریهای عروقی قلب داشتند. این مطالعه نشان داد تغذیه بیش از نژاد در بیماریهای عروقی قلب موثر است. بعدها روشن شد بالابودن میزان امگا ۶ در رژیم های غذایی غربی و فقدان آنزیم های لازم در بدن انسان جهت تغییر امگا ۶ به امگا ۳ عامل این تفاوت چشمگیر است .
از آن زمان تاكنون هزاران مطالعه و تحقیق بالینی برروی اسیدهای چرب موسوم به امگا ۳ صورت گرفته است و هركدام به نحوی بر فواید چشمگیر اسیدهای چرب امگا ۳ تاكید می كنند.در سال ۱۹۸۳ اولین مورد فقر امگا ۳ در بدن انسان با علایم بالینی واضح گزارش شد. بیمار دختر ۶ ساله ای بود كه در اثر اصابت گلوله به دنبال اعمال جراحی مكرر در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری بود و تنها از طریق تغذیه داخل سیاهرگی تغذیه می شد. پزشكان مشاهده كردند علی رغم دقت در تغذیه صحیح ، این بیمار دچار علایم عصبی ، بی حسی و فلج موقتی (نوروپاتی ) شده است و جستجوهای بیشتر روشن كرد رژیم غذایی این بیمار فاقد امگا ۳ كافی بوده است . از آن تاریخ به بعد محصولات ویژه تغذیه از طریق سیاهرگ با امگا ۳ مورد تایید و تاكید قرارگرفت .
با این همه در حال حاضر عده كمی از مردم می دانند اسیدهای چرب ضروری واقعا چگونه عمل می كنند و چگونه می توانند از میزان جذب كافی آنها اطمینان حاصل كنند. این پایگاه اینترنتی جهت در اختیار قراردادن اطلاعاتی قابل اطمینان در این زمینه به مسئولین بهداشتی و عموم علاقمندان ایجاد شده است.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید