پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

راز آشکارا= میلاد


راز آشکارا= میلاد
«راز آشکارا» نه تنها کتاب جناب میلاد کیایی است بلکه می‌توانم بگویم که این کتاب، یعنی خود آقای کیایی، کمتر هنرمندی با این صداقت و شفافیت با خودش، با محیط زندگی‌اش، با همکارانش و با خاطراتش برخورد کرده است. پیشنهاد گردآوری و تدوین خاطرات ایشان از طرف من بود؛ هرچند که در حین کار متوجه شدم که ایشان به حدی حاضر‌الذمن و خوش‌گفتار و منظم هستند که واقعا نیازی به من نبود و از همین رو بود که در کار تدوین و تنظیم کتاب دخالتی نکردم و هرچه که استاد پسندید، همان را بهترین شکل اجرا در نظر گرفتم. در راز آشکارا هیچکدام از شکل‌هایی که در کتاب‌های من دیده‌اید، اثری نیست؛ و فکر می‌کنم اگر چنین می‌بود، از شیرینی و جذابیت و کششی که هم‌اکنون در آن است، عاری می‌شد و چه بسا که صورتی عبوس و قالبی نیمه آکادمیک به خود می‌گرفت.
اگر نام من روی جلد این کتاب است، از سر لطف و دوستی این هنرمند ارجمند زمانه در حق من است و نه استحقاق و یا الزامی از جانب هیچکدام از دو طرف دخیل در این کتاب (و اگر شخص سومی هم باشد، جناب علیرضا خان علمی دوست عزیز ناشرم نیز هست) افزودن و یا کاستن نام من، به این کتاب جذاب و خواندنی چیزی نمی‌افزود و نمی‌کاست؛ چرا که خود کتاب به اندازه کافی گویاست و معرف هنرمندی با اخلاق و با شرافت و دارای پرنسیب متری است. هنرمندی که اولین نام «میلاد» در موسیقی ماست و من به بهانه تدوین این کتاب،‌ چهار ماه و کمی بیشتر را در کنار ایشان زندگی کردم و نکته‌ها از ادب و جوانمردی و ذوق و دقت و زیباشناسی و فرهنگ‌پروری و عاطفه و نیز ظرافت‌های موسیقی ایرانی را از او آموختم که می‌توانم درباره آن یک کتاب بنویسم. آنها که وجود نازنین جناب میلاد کیایی را می‌شناسند، حرف مرا تصدیق می‌کنند. موسیقی او زیباست و وجود خود او از موسیقی‌اش آراسته‌تر و جمیل‌تر.
متاسفانه، راز آشکارا گیر و گرفتاری‌های زیادی پیدا کرد. صاحب خاطرات واقعا از دل و جان مایه گذاشت که کتاب به همان صورت اصلی و دست‌نخورده چاپ شود. در هیچ جای کتاب نه توهینی بود و نه تسویه حسابی و نه وارونه‌نمایی؛ و اگر انتقادی بود، با حذف نام اصلی افراد بود و اگر نامی برده شده بود، با موافقت حضوری هنرمند موردنظر بود. مثل انتقادی که درباره یکی از بهترین تارنوازان کشورمان در کتاب شده و هیچ خللی در دوستی ۴۵ ساله میلاد کیایی و آن هنرمند پدید نیاورده است. با این حال، مشکلات مجوز، شیرینی ‌کار را به کام استاد، تلخ کرد. شرح مصائب آن خودش یک کتاب کوچک است. با این احوال، حدود هشتاد صفحه از کتاب، بی‌خود و بی‌جهت حذف شد و هنوز هم نفهمیدیم چرا...؟ محبت‌های جناب آقای دکتر عطاالله خان بلوکی هم در این ارتباط، از یاد نرفتنی است. راز آشکارا، کتابی است که تلخ و شیرین و زشت و زیبای جامعه موسیقی تهران را از نگاه هنرمندی پاک و بلندنظر نشان می‌دهد و می‌توان آن را بیش از یک بار و دوبار خواند.

سید علیرضا میرعلی‌نقی
منبع : روزنامه فرهنگ آشتی


همچنین مشاهده کنید