پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مدیریت زنجیره تامین


مدیریت زنجیره تامین
زنجیره تامین یکی از علوم زیربنایی در شکل‌گیری، تولید و توزیع یک محصول یا خدمت است. بدون دانش زنجیره تامین راه‌های رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی مسدود می‌شود یا به‌طور ناقص اجرا شده و شرکت‌های تولیدکننده کالا و خدمات را متضرر می‌سازد.
پیاده‌سازی دانش زنجیره تامین و مدیرت آن یکی از مراحل مهم و حیاتی در چرخه تولید و مصرف توسط مصرف‌کننده نهایی یک محصول یا خدمت است اما چه اتفاقی می‌افتد اگر این زنجیره ناقص باشد و به‌طور صحیح مدیریت نشود و آن‌طورکه باید این چرخه طی نشود یا در مراحل ابتدایی کار از مواد خام و اولیه برای یک محصول یا ایده و فکری خوب برای ارائه خدمتی جدید گرفته تا تولید و توزیع و ارائه این محصول و خدمت به دست استفاده کننده از آن، هر کدام دچار نقص‌هایی شود که این فرایند را با مشکل روبرو سازد؟
اینجاست که علم مدیریت زنجیره تامین و در کنار آن علم فناوری اطلاعات به کمک می‌آید و با مدیریت صحیح این فرآیند و استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی برای بالا بردن هرچه بیشتر بهره‌وری این چرخه مدیران را یاری می‌رساند. اما نکته اینجاست که چگونه باید مدیران را با این علوم آشنا ساخت و این باور را در آن‌ها ایجاد کرد که این علوم راهگشای بسیاری از مشکلات آنان در این فرآیند و در این زنجیره هستند.
مدیران ما بسیاری از اوقات فرصت مطالعه مطالب روز یا فرصت بررسی این مطالب را در قالب کتب قطور ندارند، پس چاره این است که با برگزاری دوره‌ها و سمینارهای مرتبط با علوم روز که ارائه‌دهنده مطالعات و پژوهش‌های اساتید این رشته‌ها و ارائه دستاوردهای موفق شرکت‌های فعال در این زمینه و یا شرکت‌هایی که با به کار گیری این اصول به نتایج چشمگیری رسیده اند، مدیران را در زمان کوتاهی با این دستاوردها آشنا سازیم تا آنان نیز با پیاده سازی این دستاوردها در حوزه کاری خود زمینه توسعه کاری خود و سرزمینمان را فراهم آورند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید