سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

امگا ۳ معجزه قرن جدید در پیش گیری از بیماری ها


امگا ۳  معجزه قرن جدید در پیش گیری از بیماری ها
اسیدهای چرب خانواده ی امگا ۳، امروزه درسرتاسر جهان به عنوان معجزه ی قرن اخیر دردنیای تغذیه شناخته شده است و جایگاه بسیار مهمی را برای خود بازكرده است.
این اسید چرب در پیش گیری از امراض مختلف و هم چنین جلوگیری از پیش رفت بیماری ها مؤثر است. به ویژه نقش عمده ی این اسید چرب یعنی امگا ۳ در بیماری های قلبی- عروقی برای تمامی محققان شناخته شده است.
با رساندن این اسید چرب به بدن خود ، سلامت خود را تضمین كرده و عمری طولانی و بدون امراض برای خود به ارمغان آورید . و اما این معجزه ی قرن اخیر چیست ؟ در چه موادی وجود دارد ؟ و چه نقشی در پیش گیری از امراض دارد ؟
● امگا ۳ و تاریخچه آن
امگا ۳ نوعی اسید چرب و یا چربی غیر اشباع مركب است كه در زنجیره ی اتصالی كربن آن یك گروه كربوكسیل ( COOH ) و چندین پیوند دوگانه وجود دارد . علت نام گذاری آن ، قرار گرفتن اولین باند دوگانه در بین دو اتم كربن های ۳و۴ در ساختمان شیمیایی مولكول آن است و همین محل قرار گیری باند دوگانه باعث پیدا شدن خواص بیوشیمیایی خاص امگا ۳ می شود .
اولین بار دو دانشمند به نام های دكتر بانگ ( Dr . Bang ) و دكتر دایربرگ ( Dr . Dyerberg ) پس از تحقیقات علمی بر روی چربی های ماهی، نام امگا ۳ (۳- O M E GA) را بر آن نهادند و آن را اولین بار در هنگام بررسی روش تغذیه ی اسكیموها بر روی خون اسكیموها مشاهده كردند با وجود این كه اسكیموها همراه غذای اصلی خود(ماهی) از گوشت حیوانات پرچرب شكاری نیز استفاده می كنند، اسیدهای چرب موجود در خون آن ها مانع از تجمع پلاكت و در نتیجه مانع از گرفتگی و رسوبات عروقی در آن ها می شود.

پروفسور منوچهر جعفریان متخصص علوم تغذیه از سوییس
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید