سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ ژانویه سال ۱۸۰۹ ـ « ادگار آلن پو » و سبک او در نگارش داستان کوتاه به مناسبت زادروز او


۱۹ ژانویه سال ۱۸۰۹ ـ « ادگار آلن پو » و سبک او در نگارش داستان کوتاه به مناسبت زادروز او
« ادگار آلن پو » نویسنده ای که به نگارش « داستان کوتاه » نظم نوین داد و سبکی را که الگوی این کار شده است بکار بست ۱۹ ژانویه ( در روزی چون امروز ) در سال ۱۸۰۹ در شهر بوستون آمریکا دیده به جهان گشود. وی در عین حال یک شاعر بود.
تاریخ ادبیات عمومی ( جهان ) از آلن پو به عنوان فردی که در تکامل داستان کوتاه نویسی سهم به سزا دارد یاد کرده است . اهمیت و نفوذ آلن پو در دهه های اخیر که مردم وقت و حوصله خواندن داستان مطول ندارند بیشتر شده است . او در کنار حرفه روزنامه نگاری ۱۲۰ دادستان کوتاه نوشت و یک دیوان ، شعر سرود که اشعارش عمدتا طنز گونه است . آلن پو سالها سردبیر روزنامه رجیستر چاپ شهر بالتیمور آمریکا بود . حرفه روزنامه نگاری باعث شده بود که داستانهای کوتاه او روح واقعی داشته باشند زیرا انعکاس واقعیت ها ی روز هستند و استحکام نوشته در واقعی تلقی شدن آنها جای تردید باقی نمی گذارد. وی در چهل سالگی هنگام عبور از خیابان در شهر بالتیمور بر زمین افتاد و در گذشت .در آن زمان تشخیص علت مرگ او امکان نداشت ولی اخیرا با انجام آزمایش روی باقیمانده جسد او نشان داده است که بیماری سل و خونریزی ناگهانی ریه باعث مرگ او شده بود.
آلن پو هنگامی که سه ساله بود پدر و مادر خود را از دست داد و یک ثروتمند ساکن ریچموند ویرجینیا وی را به عنوان پسر خوانده بزرگ کرد . پدر خوانده برای ادامه تحصیل نخست او را به انگلستان و سپس به دانشگاه ویرجینیا فرستاد.
آلن پو در جریان تحصیل به قمار معتاد شده بود و چون از پرداخت پولی که باخته بود استنکاف کرده بود جریان را به پدرخوانده اش اطلاع داده بودند و او کمکهای خود را قطع کرد و پو مجبور به ترک تحصیل شد. این وضعیت باعث شد که دختر مورد علاقه خود را که باهم نامزد شده بودند از دست بدهد و مجبور شود برای ادامه زندگی به خانه عمه اش به بالتیمور برود ؛ ولی غم از دست دادن نامزد ، اورا تا سال آخر عمر رها نساخت . آلن پو بعدا ازدواج کرد اما نامزد اول را فراموش نکرد و سرانجام در آخرین سال عمر خود پس از فوت همسر اولش موفق به ازدواج با او شد .
داستانهای الن پو که در سال ۱۸۴۹ فوت شد هنوز تجدید چاپ می شوند .. یکی از نوشته های او « تیمور لنگ ( امیر تیمور ) Tamorlane» عنوان دارد که خواسته است درآن استقامت و پایداری را نشان دهد و عنوان دیگری « العارف »! است و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید