شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سه اسید چرب معروف از خانواده امگا ۳


سه اسید چرب معروف از خانواده امگا ۳
● سه اسید چرب معروف از خانواده امگا ۳ كه بر روی آن ها تحقیقات و مطالعات بیش تری انجام شده است عبارت اند از:
۱) آلفا لینولئیك اسید با نام اختصاری ALA
۲) ایكوزاپنتا نوئیك اسید با نام اختصاری E PA
۳) دوكوزاهگزانوئیك اسید با نام اختصاری D HA
● سه اسید چرب ذكر شده از خانواده ی امگا ۳ در چه موادی یافت می شوند؟
مهم ترین مخزن آلفالینوئیك اسید (ALA) روغن بذر كتان است كه حاوی مقدار قابل توجهی از اسید چرب ALA است. پس از آن روغن گردو، جوانه ی گندم و سویا حاوی این اسید چرب هستند. سایر مواد غذایی در تغذیه ی انسان ها فاقد این اسید چرب بوده و یا مقدار بسیار جزئی از اسید چرب ALA را دارند.
مخزن دو اسید چرب دیگر خانواده ی امگا ۳ یعنی ایكوزاپنتانوئیك اسید (E PA) و دوكوزاهگزانوئیك( DHA) فقط و فقط ماهی است و در هیچ ماده ی غذایی دیگری تا به حال یافت نشده است. این دو اسید چرب نقش مهمی را درتغذیه دارند و درچند سال گذشته، مطالعات فراوانی برروی آن ها شده است.
به علت خواص معجزه آسای این دو اسید چرب(D HA –E PA) كه به تدریج به آن ها اشاره خواهد شد و هم چنین ارزش بالای این دو اسید چرب از خانواده ی امگا ۳ كه در پیش گیری و درمان بسیاری از امراض، مؤثرشناخته شده است و با توجه به این كه این دو اسید چرب فقط درماهی و روغن ماهی یافت می شود، سعی كنید ذائقه ی خود و خانواده ی خود را به این سرمایه ی پربهای الهی یعنی ماهی كه بركت و هدیه ای ارزنده از طرف خداوند رحمان و رحیم به بندگان خود است، عادت داده و آن را جزو برنامه ی غذایی خود قراردهید.
متاءسفانه در كشور ما به ماهی و فراورده های دریایی كم تر اهمیت داده می شود و آن را از غذاهای تشریفاتی و یا محدود به روزهای خاص مانند شب عید نوروز می دانند و تنها نقاط خاص از كشور ما ( مناطق شمالی ومناطق جنوبی كشور) آن را در برنامه ی غذایی خود دارند.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید