پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هوا خراب است؛ ماسک مرطوب بزنید


هوا خراب است؛ ماسک مرطوب بزنید
در هوای آلوده‌ای که این روزها در شهرهای بزرگ خصوصا تهران وجود دارد دو گروه هستند که بیش از سایر افراد در معرض خطرات ناشی از آلودگی قرار دارند: کودکان و سالمندان. کودکان با سرعت بیشتری نفس می‌کشند و تنفس دهانی دارند و بنابراین فیلتر بینی که بخش اندکی از آلودگی هوا را می‌گیرد در مورد آنها موثر واقع نمی‌شود...
بزرگسالانی که جزو بیماران خاص قلبی تنفسی هستند، خصوصا آن دسته‌ای که چاق و مسن می‌باشند باید بدانند قلب آنها از عهده اکسیژن‌رسانی مطلوب برنخواهد آمد. لذا حتی‌المقدور در معرض هوای آلوده قرار نگیرند و روزهای بحران را در خانه بمانند. در ماه‌هایی از فصل زمستان گاهی شرایط جوی خاصی ایجاد می‌شود و در نتیجه آن جریان حرکت هوا صورت نگرفته و آلودگی‌های بیشتری در سطح زمین که هوای تنفسی ماست، باقی می‌ماند و حتما می‌دانید که منظورم پدیده اینورژن یا وارونگی هواست لذا تاکید خاص دارم در این فصل سرما، هرگز صبح زود یا هنگام شب که هوا سردتر است و نعمت تابش نور خورشید وجود ندارد تا بتواند هوای سطحی را گرم کند و آن را به لایه‌های بالاتر جابه‌جا نماید، از منزل خارج نشوید. اگر مجبورید برای کار از خانه خارج شوید ساعت ۱۰ تا ۱۲ که هوا کمی توسط خورشید گرم شده است، را انتخاب کنید و تا ساعت ۴ به منزل برگردید. توصیه می‌کنم یک پارچه نخی مرطوب را جلوی دهان و بینی خود بگیرید تا رطوبت موجود در آن پارچه که حالت ماسک را دارد تنفس شما را بهبود ببخشید و کمی از مواد مضر هوای تنفس بکاهد و فیلتر کند.
باز هم یادآوری می‌کنم اثرات این آلاینده‌ها، هر کدام می‌تواند بسته به طول مدت تماس و غلظت آلودگی سلامت شما را تهدید کند. اگر شما در گروه سالمندان،‌ زنان باردار، افراد مبتلا به آسم و بیماری‌های ریوی، قلبی، کلیوی و کبدی هستید بیشتر دقت کنید چون سیستم ایمنی بدن‌تان در مواجهه‌ با آلاینده‌ها آسیب‌پذیرتر است. در شرایط وارونگی هوا که ممکن است چند بار در طول زمستان رخ دهد دود ناشی از اگزوز اتومبیل‌ها و موتورخانه‌ها و غیره در محدوده هوای شهر باقی می‌ماند تا تغییرات جوی مثل باران و باد باعث رقیق شدن هوا شود.

دکتر منوچهر قارونی
متخصص قلب و عروق
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید