جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حداکثر استفاده از اولین وعده غذایی


حداکثر استفاده از اولین وعده غذایی
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را اصلی‌ترین و مهم‌ترین وعده‌های غذایی می‌دانند. پس از ۱۰ تا ۱۲ ساعت غذا نخوردن انرژی بدن کم می‌شود و بدن و مغز به غذا نیاز دارد. آنچه که ما برای صبحانه انتخاب می‌کنیم بر کارایی جسمی و ذهنی ما تاثیر می‌گذارد. این موضوع حتی بر خلق و خو، وزن و وضعیت سلامت ما تاثیر دارد...
● صبحانه بخورید تا هوشیارتر شوید
مطالعات بسیاری نشان داده است کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در انجام تکالیفی که نیاز به مهارت حل مساله دارد، ضعیف‌ترند. بررسی بیش از ۱۳۰۰ کودک در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ انجام شد نشان داد کودکانی که صبحانه می‌خورند نسبت به کودکانی که صبحانه نمی‌خورند عملکرد ذهنی بالاتر و دقت و تمرکز بیشتری دارند، در انجام تکالیف‌شان موفق‌ترند و به موضوعات مطرح شده در کلاس درس سریع‌تر و بهتر واکنش نشان می‌دهند اما فواید صبحانه خوردن تنها مخصوص کودکان نیست و این تنها کودکان نیستند که از فواید صبحانه بهره می‌برند. بررسی‌ها نشان داده است در بزرگسالان هم افرادی که صبحانه می‌خورند در مقایسه با افرادی که صبحانه نمی‌خورند سریع‌تر کار می‌کنند و اشتباهات کمتر و حافظه قوی‌تری دارند.
● صبحانه‌خورها سالم‌ترند
این تنها کارایی ذهنی ما نیست که با نخوردن صبحانه دچار مشکل می‌شود. بررسی‌های انجام شده نشان داده است که افرادی که به طور منظم صبحانه می‌خورند و این وعده غذایی مهم را فراموش نمی‌کنند در مقایسه با سایر افراد کمتر دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شوند و میزان استرس و افسردگی نیز در آنها کمتر است. همچنین وعده صبحانه نقش مهمی در دریافت فیبر و ویتامین‌های مورد نیاز بدن دارد. بررسی‌ها نشان داده است تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول روز که در وعده‌های غذایی دیگر دریافت می‌کنیم آسان نیست. افرادی که به طور منظم صبحانه می‌خورند و در وعده صبحانه از تمام گروه‌های غذایی استفاده می‌کنند احتمال بیشتری دارد که آهن، کلسیم و ویتامین‌های گروه B را به مقدار پیشنهاد شده دریافت کنند.
● صبحانه و تناسب اندام
صبحانه در تناسب اندام و کاهش وزن هم نقش مهمی دارد. اگر صبحانه از وعده‌های غذایی خذف شود احتمال گرسنگی در طول روز بیشتر است و این‌طور مواقع اغلب افراد برای رفع گرسنگی از میان وعده‌ها و خوراکی‌هایی که پرکالری‌تر و پرچرب‌ترند اما ارزش غذایی و فیبر کمتری دارند، استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود در وعده صبحانه از غلات استفاده شود. بررسی‌ها نشان داده است کودکانی که به طور منظم صبحانه حاوی غلات مصرف می‌کنند، سالم‌ترند و احتمال چاقی و اضافه وزن در آنها کمتر است. همچنین احتمال کاهش وزن در نوجوانانی که بیش از ۵ بار در هفته از صبحانه‌های حاوی غلات استفاده می‌کنند، بیشتر است و این نوجوانان در مقایسه با آنهایی که به ندرت از غلات مصرف می‌کنند وزن کمتر، اندازه دور کمر کمتر و میزان قند خون کمتری دارند. مطالعات نشان داده است که احتمال اضافه وزن در بزرگسالانی به طور مرتب صبحانه حاوی غلات کامل می‌خورند، کمتر است.
● چه غذایی برای صبحانه بهتر است؟
صبحانه زمان مناسبی برای انتخاب غلات کامل است. توصیه می‌شود غلاتی را انتخاب کنید که در هر واحد مصرف حداقل سه گرم فیبر داشته باشند. می‌توانید از صبحانه‌های آماده غلات کامل که با ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن غنی شده‌اند در وعده صبحانه استفاده کنید و آنها را همراه شیر کم چرب یا بدون چربی مصرف کنید. مصرف یک لیوان آب پرتقال هم به بدن در جذب آهن موجود در غلات کمک می‌کند. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند از نان‌های سبوس دار استفاده شود چون در مقایسه با نان‌های سفید چهار برابر فیبر بیشتر، سه برابر روی بیشتر و دو برابر بیشتر آهن دارند و میزان ویتامین B آنها هم به مقدار زیادی بیشتر است. از خوراکی‌های چرب مانند کره و مارگارین به مقدار خیلی کم استفاده کنید. همچنین بهتر است به جای استفاده از مربا و مارمالاد که قند بالایی دارند از جایگزین‌های سالم‌تر مانند عسل، خرما و کشمش استفاده کنید. همچنین کیک و کلوچه و بیسکوییت‌های سبوس‌دار، کراسلی و کره بادام زمینی، فرنی، ساندویچ کم چرب، ماست و پنیر، دانه‌های روغنی و مغزها و همچنین انواع میوه مانند سیب و موز در وعده صبحانه مفید است.
● صبحانه با عجله
همیشه هم وقت گذاشتن برای تهیه صبحانه به معنی کمتر خوابیدن و زودتر از خواب بیدار شدن نیست. گرم کردن یک لیوان شیر و مخلوط کردن آن با غلات غنی شده چند دقیقه بیشتر وقت نمی‌خواهد. اگر واقعا صبح وقت کمی برای تهیه صبحانه دارید از شب قبل و پیش از خواب صبحانه‌تان را آماده کنید حتی اگر خواب ماندید مقدار یک لقمه کوچک نان و پنیر ساده هم که شده با خود ببرید و در راه رسیدن به مدرسه یا محل کار نوش جان کنید. خلاصه اینکه هر طور شده صبحانه را فراموش نکنید چون تاثیر زیادی بر میزان انرژی، هوشیاری، شادابی و کارایی و افزایش قدرت ذهنی‌تان دارد.

فرزانه فولادبند
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید