شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مراقبت از پوستهای ترکیبی


مراقبت از پوستهای ترکیبی
با اینکه بسیاری از مردم اعتقاد دارند پوستشان حالت ترکیبی دارد، یعنی پوست بینی و پیشانی شان چرب است ولی گونه هایشان خشک است، اما بهتر است از محصولاتی استفاده کنند که مخصوص یکی از این حالت هاست. پوست شما خشک است اگر حالت کشیدگی دارد یا پوسته پوسته می شود مخصوصا بعد از شستشو و حمام. پوست خشک در معرض چین و چروک بیشتری است. اگر پوست شما اغلب درخشان به نظر می رسد و زمان لمس کردن دستتان چرب می شود، پوست شما چرب است. پیشنهادات زیر برای داشتن پوست زیبا به شما کمک خواهد کرد.
● لایه برداری:
از بین بردن سلولهای پوست مرده برای تمیز کردن و درخشش پوست ضروری است. لایه برداری پوست را یک یا دو بار در هفته انجام دهید تا سلولهای آلوده از بین بروند و سلولهای جدید ساخته شوند. اگر به قفسه آشپزخانه تان نگاه کنید، لایه بردارهای طبیعی متعددی خواهید یافت. گندم، جو دو سر و آرد ذرت و دانه های غنی شده برای تمامی انواع پوست مناسب است. آنها را بکوبید تا کاملا پودر شوند و با آب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی بدست آورید. دانه ها یی مثل تخمه آفتابگردان، هسته آووکادو و هسته زردآلو نیز به همین روش برای لایه برداری استفاده می شوند. اگر پوستتان خیلی چرب است، از پوست مرکبات که ریز ریز یا بصورت خشک پودر شده باشد استفاده کنید زیرا آنها اسید سیتریک دارند که روغن اضافی را از پوست می زداید.
● تمیز کردن:
چون پوست بیشترین قسمتی از بدن است که دیده می شود بیشتر از هر جایی دیگر در معرض انواع و اقسام مواد قرار دارد که منافذ پوست را پر می کنند و رنگ چهره را تیره و کدر خواهند کرد. برای پاک کردن آلودگی ها، آرایش و انواع آلودگی هایی که در طول روز با آن برخورد می کنید صبح و شب از یک تمیز کننده استفاده کنید. برای پوست های خشک مواد غذایی هستند که بدون از بین بردن رطوبت پوست را تمیز می کنند. پوست خود را با شیر یا دوغ بشویید وبا آب پاک کنید. یا با موادی که گفته می شود برای خود ماسک بسازید: ماست کم چرب، زرده تخم مرغ، مایونز، موز یا آووکادوی خمیر شده.
برای پوست های چرب، از سفیده تخم مرغ استفاده کنید. مواد دیگر: پوره توت فرنگی، سیب یا سیب زمینی. این ترکیبات چربی اضافه را از پوست می زداید همچنین ترکیباتی دارد که برای آکنه و جوش مناسب است. تمامی این ماسکها را ده الی پانزده دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب گرم بشویید.
● مرطوب نگه داشتن:
مرطوب نگه داشتن پوست بهترین راه جوان ماندن آن است. اشعه ماورا بنفش، آلودگی، باد رطوبت حیاتی پوست را از بین می برد و آن را مستعد چروکیدگی می کند. حتما از ضد آفتاب استفاده کن اما می توانید خودتان ترکیباتی را در منزل بسازید.
● مرطوب کننده ساده:
▪ یک فنجان روغن (بخصوص روغن زیتون، کانولا یا دانه انگور)
▪ نصف فنجان آب تصفیه شده
▪ ۴ قاشق سوپخوری موم
▪ یک چهارم قاشق چایخوری پودر بوره
آب و بوره را مخلوط کنید تا پودر کاملا حل شود. از یک ظرف شیشه ای استفاده کنید. در یک ظرف شیشه ای دیگر روغن و موم را مخلوط کنید. آن را در ظرف بزرگتری بگذارید که دو اینچ آب دارد و حرارت دهید و مخلوط را به هم بزنید تا موم کاملا حل شود. در ظرف دیگری محلول اب و بوره را حرارت دهید تا دمای آن به نود درجه یا دمای جوش برسد. محلول را به روغن وموم اضافه کنید و در حالیکه می ریزید، به هم بزنید. زمانی که کرم سرد شد، آن را در ظرف استرلیزه ای بگذارید تا برای استفاده های بعدی بماند. با اینکه در ابتدا ابکی به نظر می آید مدتی بعد سفت می شود.
اگر پوست چربی دارید از روغن دانه انگور استفاده کنید زیرا به سادگی جذب می شود و اثری باقی نمی گذارد.

www.happynews.com
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید