جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

Audi Sportback Concept


Audi Sportback Concept
بازار کوپه های چهار در این روزها آن قدر داغ شده که پس از لامبورگینی و پورشه شرکت آئودی نیز دست به کار شده تا از غافله عقب نماند. اسپرت بک نام کانسپت جدیدی است که آئودی آن را به نمایشگاه دیترویت آورده تا در مقابل رقبا عرض اندام کند.
● طراحی خارجی:
چیزی که در نمای جلوی اسپرت بک می بینید چراغ های خشن و جلوپنجره بزرگ است. شکل چراغ ها که از گوشه های تیز تشکیل شده به همراه آرایش لامپ های LED درون آن علاوه بر جذاب تر نشان دادن چهره خودرو حس خشونت را نیز به بیننده القا می کند. البته شکل این چراغ ها خیلی با ما غریبه نیست چرا که مدل A۱ اسپرت بک نیز از همین شکل چراغ ها سود می برد. ابعاد بزرگ جلوپنجره لازمه پرابهت کردن یک خودرو است. در اسپرت بک نیز این اصل به خوبی رعایت شده و جلوپنجره بزرگی که نوارهای فلزی نیز بر روی آن نقش بسته مکمل چراغ ها و دریچه های هوای روی سپر است. دریچه های هوای روی سپر کاملا هوشمندانه طراحی شده اند و ترکیب سطوح در این بخش جلوه زیبایی را پدید آورده که با سایر اجزای بدنه نیز هماهنگ است. در نمای بغل « خط کمر » بلند و فاصله کم این خط با خط زیرین ترکیبی را به وجود آورده که از یک خودروی لوکس و اسپرت آلمانی انتظار می رفت. در اسپرت بک شما طرحی مشابه کادیلاک یا رنو را نمی بینید. خطوط کاملا صاف و کشیده هستند و بیشتر ملایم به نظر می رسند تا تند و تیز. شیب ستون عقب و فضایی که در برخورد با سقف ایجاد می کند اسپرت بک را کاملا شبیه محصولات آستون مارتین می نماید. در نمای عقب شکل چراغ ها کاملا به سایر محصولات آئودی نظیر A۵ شبیه است و به کارگیری فرم بدنه لیفت بک نیز طرح اسپرت بک را متفاوت از مرسدس سی ال اس نموده است. در کل طراحی اسپرت بک دارای نقاط قوت فراوانی است که طرح آن را جذاب و جالب توجه نموده است. البته طراوت و شادابی که در نمای جلو دیده می شود در بخش عقب به چشم نمی خورد.
● طراحی داخلی:
اسپرت بک جزو معدود خودروهای اسپرتی است که از چوب برای پوشش کابین خود استفاده می کند. استفاده از چوب قهوه ای رنگ در کنار قطعات فلزی زیبایی قابل توجهی را به وجود آورده است. طراحی دریچه های کولر و دکمه ها و ادوات ترکیبی از خودروهای مدرن و ویژگی های اتومبیل های کلاسیک است. البته مطمئنا در مدل تولیدی محل مخصوصی برای مانیتور در نظر گرفته خواهد شد. فرمان و دسته دنده از لحاظ بصری هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند و با سایر عناصر کابین ترکیب همگونی را ایجاد کرده اند. استفاده از سیستم چندکاره MMI امکان کنترل سیستم های مختلف را به سهولت فراهم کرده است. کابین اسپرت بک آمیزه ای از هنر و زیبایی است که توانسته مفهوم جذابیت را با لوکس بودن پیوند بزند.
● ویژگی های فنی:
برای سیستم فنربندی اسپرت بک حالت اسپرت به طور اتوماتیک تنظیم شده است. فربندی پنج اتصاله که از آلومینیوم ساخته شده است تا در کنار سیستم کنترل دائم نوسانات (CDC) پایداری و دینامیک قابل توجهی را به ارمغان بیاورد. یک موتور ۳ لیتری V۶ که توانایی تولید ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتون متر (۳۰۷ پوند فوت) گشتاور را دارد قدرت بخش جثه ۱۸۰۰ کیلوگرمی اسپرت بک خواهد بود. این موتور TDI با استفاده از انژکتورهای پیزو می تواند گازوئیل را با فشار ۲۰۰۰ بار به محفظه سوخت تزریق کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو زیر هفت ثانیه بدست آمده و حداکثر سرعت نیز به ۲۴۵ کیلومتر در ساعت می رسد. میزان مصرف سوخت اسپرت بک در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹/۵ لیتر است و میزان تولید گاز دی اکسید کربن در هر کیلومتر زیر ۱۵۶ گرم است. ضریب پسا یا مقاومت در برابر نیروی باد این خودرو ۳۰/۰ CD است که رقم مناسبی است ; گرچه به پای مرسدس ای کلاس جدید نمی رسد. آئودی با معرفی این کانسپت نشان داد که چطور می تواند ویژگی های یک خودروی اسپرت ؛ لوکس ؛ کم مصرف ؛ پرقدرت و جادار (فضای صندوق بار اسپرت بک در حدود ۵۰۰ لیتر گنجایش دارد) را معرفی کند. آئودی A۷ به احتمال زیاد نام خودرویی خواهد بود که در حقیقت گونه تولیدی این کانسپت محسوب می شود.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید