سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

عربستان فناوری اطلاعات را جدی می‌گیرد


عربستان فناوری اطلاعات را جدی می‌گیرد
توجه به فناوری اطلاعات و تلاش برای پیوستن به کاروان پرشتاب جامعه اطلاعاتی دیگر تنها متوجه کشورهای توسعه‌یافته نیست و حتی کشورهای خاورمیانه نیز این مسئله را جدی گرفته‌اند و به این مقوله به عنوان عامل رشد و توسعه می‌نگرند.
یکی از شاخص‌های نشان‌دهنده افزایش توجه به فناوری اطلاعات در خاورمیانه، رشد سریع میزان استفاده از اینترنت در منطقه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ترافیک اینترنت در منطقه خاورمیانه از سال ۲۰۰۵ به بعد سالانه دو برابر شده و تعداد کاربران اینترنت در خاورمیانه نیز از سال ۲۰۰۰ تا میانه سال ۲۰۰۸ حدود ۱۰۳۱ درصد رشد یافته و به بیش از ۲۵ میلیون نفر رسیده است. دلیل اصلی این امر فراگیر شدن و تسهیل دسترسی به اینترنت پرسرعت در این منطقه و کاهش هزینه‌های سرویس‌دهی ISPهاست.
در این میان عربستان که تا چند سال پیش در زمینه توجه به فناوری اطلاعات از کشورهای کوچکی مانند قطر و بحرین نیز عقب افتاده بود اکنون دست به سرمایه‌گذاری کلانی در این بخش زده است.
این کشور در سال ۲۰۰۷ حدود ۴۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه IT در منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داد. این مبالغ بیشتر برای گسترش زیرساخت‌های دولت الکترونیک هزینه شدند.
بررسی‌ها حاکی است که عربستان در سال ۲۰۰۷ بیش از ۸۰۰ میلیون دلار در زمینه ایجاد سرویس‌های مختلف دولت الکترونیک سرمایه‌گذاری کرده. این شرکت برای تحقق اهداف جامعه اطلاعاتی درصدد گسترش زیرساخت‌های ارتباطی و ترویج استفاده از اینترنت پرسرعت، افزایش تعداد مالکان رایانه‌های شخصی، نوت‌بوک و گوشی‌های هوشمند است. پیش‌بینی می‌شود ارزش انواع رایانه‌های به فروش رفته در این کشور تا پایان سال ۲۰۰۸ از مرز ۴/۱ میلیارد دلار بگذرد. همچنین میزان رشد صنعت ICT در این کشور از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۱ سالانه ۱۱ درصد پیش‌بینی شده است.
هم‌اکنون با اجرای برنامه‌های مختلف تشویقی توسط دولت بیش از ۳۰ درصد خانوارهای این کشور دارای رایانه شخصی هستند.
همچنین در زمینه راه‌اندازی شبکه‌های بی‌سیم شبکه‌های مختلف وایمکس و Wi-Fi در این کشور فعال هستند و رشد سالانه این بخش ۱۳ درصد پیش‌بینی شده است.
از سوی دیگر انتظار می‌رود ضریب نفوذ اینترنت در این کشور از ۱۷ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۲ برسد. همچنین بررسی‌ها بیانگر این موضوع است که ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت از ۶/۲ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۴/۲۷ درصد در سال ۲۰۱۲ افزایش خواهد یافت. این امر به این معناست که تا ۴ سال آینده کاربر اینترنت پرسرعت در عربستان به ۶/۷ میلیون نفر خواهد رسید.
سرمایه‌گذاری گسترده دولت عربستان در زمینه ارایه خدمات اینترنت پرسرعت، راه‌اندازی سرویس‌های مختلف الکترونیک برای رفع نیازهای عمومی مردم و تشویق ISPها به ارایه خدمات متنوع با قیمت مناسب باعث شده تا آینده مناسبی برای بازار خدمات اینترنتی در این کشور پیش‌بینی شود.
اما یک تحول جالب دیگر در این زمینه که در نوع خود در خاورمیانه بی‌نظیر به نظر می‌رسد تلاش عربستان برای طراحی و ساخت یک ابررایانه است که به طور قطع در فهرست ۱۰ ابررایانه برتر جهان جای خواهد گرفت.
پیش‌بینی می‌شود این ابررایانه تا دو سال دیگر تکمیل شود. در حال حاضر فناوری ساخت ابررایانه‌ها در اختیار چند کشور محدود در آمریکای شمالی، اروپا و شرق آسیاست.
کارشناسان معتقدند این رویداد نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان قصد دارد ثروت کلان نفتی خود را در حوزه‌های جدیدی سرمایه‌گذاری کند و به مقوله فناوری اطلاعات توجه جدی نشان دهد.
این ابررایانه که با همکاری شرکت IBM ساخته خواهد شد در دانشگاه علم و فناوری شاهزاده عبدالله نصب خواهد شد.
دیتاسنتر مورد نیاز برای این ابررایانه نیز تا تابستان سال آینده تکمیل خواهد شد. این ابررایانه که نام "شاهین" برای آن انتخاب شده، مبتنی بر سیستم Blue Gene/P شرکت IBM است و در آن از ۶۵ هزار و ۵۳۶ پردازنده استفاده خواهد شد که می‌توانند در هر ثانیه ۲۲۲ تریلیون محاسبه را انجام دهند.
برآوردهای IBM حاکی است که این ابررایانه پس از تکمیل به ششمین ابررایانه قدرتمند جهان تبدیل خواهد شد. مقامات دانشگاه شاهزاده عبدالله قصد دارند پس از تکمیل ابررایانه مذکور به سرعت بر ظرفیت و توانایی آن بیافزایند بنابراین می‌توان انتظار داشت این ابررایانه جایگاه بهتری کسب کند.

مریم عمادی
منبع : هفته نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید