جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نزله ای بدخیم (MCF)


نزله ای بدخیم (MCF)
تب نزله ای بدخیم، بیماری ای حاد و کشنده می باشد و در بین بیماران اهلی گاو و گاومیش، بیشتر بر آن مبتلا می شوند و علائم. بیماری را نشان می دهند. ویروس بوسیله واسطه ای مانند گوسفند بیشتر باعث ابتلا می شود مخصوصاً در محل های که گاو و گوسفند با هم نگهداری می شوند بیشتر علائم بیماری را نشان می دهند.
● نشانه ها و علائم بیماری:
بین ۳ تا ۸ هفته بیماری در مرحله نهفتگی قرار دارد ولی شکل های بیماری بسیار ساده و قابل تشخیص است.
بیماری ابتدا با تب ۴۰ درجه سانتیگراد تا ۴۱/۵ درجه سانتیگراد شروع می شود. بیحالی مفرط، ریزش آب از بینی، چرک شدن مخاط، التهاب پوست پوزه، و زخمهای سطحی روی مخاط بینی از دیگر علائم بیماری است. ریزش آب از بینی با تورم کم و بیش مشخص و تورم پلکها، پرخونی مویرگهای سفیده چشم و کرد شدن قرنیه از علائم مشخصه بیماری هستند. همچنین زخم های داخل دهان و بینی، تورم غدد لنفاوی از دیگر علائم بیماری هستند. در شکل عادی سایر نشانه های عصبی بویژه ناهماهنگی دستگاه حرکتی، لرزش ماهیچه ها و ضعف دست و پا دیده می شود.
● آثار کالبد شکافی:
در کالبد شکافی دام تلف شده به مخاط شکبه، نگلری و هزارلا، آسیب زیاد وارد نمی شود. اما ممکن است سرخی خونریزی یا زخم در آن مشاهده شود. برعکس ضایعات شیردان واضح تر از پیش معده است. مخاط داخل روده ها پرخون و احتمال دارد ضایعات فوق در نای و نایژه وجود داشته باشند. در این حالت ریه یا جگر سفید ممکن است سالم بماند اما کبد متورم می شود که بصورت واضح قابل مشاهده است. در مغز و پرده های آن خونریزی دیده می شود. پرخونی در مخچه کاملاً قابل رؤیت است. و بالاخره دام در اثر تنگی نفس، تب شدید و التهاب پرده های مغز تلف می شود.
● پیشگیری و درمان
واکنش مشخصی برای پیشگیری از آن وجود ندارد لذا دامداران گرامی لازم است نکات ایمنی را به صورت کامل رعایت نمایند.
چون مخزن بروز بیماری ناشناخته است، بهترین روش پیشگیری جدا نگه داشتن بیمار مبتلا از سایر دام هاست. در صورت مشاهده بیماری سریعاً با دامپزشک تماس حاصل شود.

نویسنده: سید رسول زهرایی
منبع : راسخون


همچنین مشاهده کنید