سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

آتش ‌بس ؛ترفند‌تازه اسرائیل


آتش ‌بس ؛ترفند‌تازه اسرائیل
پس از گذشت ۲۲ روز از جنگ نابرابر رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه ، سرانجام ، شنبه ‌شب نخست‌وزیر این رژیم آتش‌بس یکطرفه‌ای را اعلام کرد.
بسیار روشن است که اعلام آتش‌بس یکطرفه، بدون هیچ توافقی با کشورهایی که در تلاش برای برقراری آتش‌بس در منطقه درگیری هستند یا سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت، هیچ ضمانت اجرایی ندارد ، گرچه از این رژیم انتظاری به اجرای قوانین بین‌المللی نمی‌رود اما وجود توافق‌نامه‌ آتش‌بس با حضور سازمان ملل وجه حقوقی آتش‌بس را تضمین می‌کند و در صورت حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، آغازگر مجدد جنگ و درگیری مشخص می‌شد.
هرچند همین آتش‌بس نیز بلافاصله توسط اسرائیل نقض شد.
قطعا رژیم صهیونیستی به آتش‌بسی که خود یکجانبه اعلام کرده است، پایبند نخواهد بود ، نخستین نقض آتش‌بس هم، صبح روز یکشنبه با بمباران غزه از سوی ارتش رژیم اشغالگر انجام شد.
شب گذشته کابینه ایهود اولمرت، نخست وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی در پی ناکامی در رسیدن به اهداف خود و در پی مقاومت حماس تصمیم آتش‌بس یکجانبه را اعلام کرد، در مقابل حماس نیز تاکید کرد که تا هنگام حضور سربازان متجاوز ارتش رژیم صهیونیستی در غزه، مقاومت ادامه خواهد داشت.
این در حالی است که یک مقام ارشد اشغالگر، تاکید کرده است که سربازان رژیم صهیونیستی پس از اعلام آتش ‌بس یکجانبه در غزه خواهند ماند.
اولین مرحله از اعلام آتش بس، عقب‌نشینی نیروهای متجاوز در هر جنگی است که این مرحله مهم از سوی ارتش رژیم صهیونیستی هنوز به طور کامل انجام نشده است و حتی تاکید شده که در غزه باقی خواهند ماند.
تاکید و درخواست مقاومت «حماس» برای خروج سربازان اشغالگر، خواسته بحق و قانونی است. در اینجا نقش و حضور کمرنگ سازمان‌های بین‌المللی به روشنی دیده و احساس می‌شود.
سازمان ملل متحد، نقش و کارکرد قانونی و واقعی خود را در بحران غزه ایفا نکرد و در این آتش‌بس یکجانبه نیز این کارکرد بسیار ضعیف، به خوبی دیده می‌شود.
برقراری آتش بس یکجانبه از سوی رژیم صهیونیستی آن هم بدون خروج از مناطق اشغالی، ترفند سیاسی و نظامی دیگری است که از سوی سردمداران تل‌آویوطراحی شده تا پس از ۲۲ روز آتش و خون، افکار عمومی را به این سو جلب کنند که ما خواهان آتش‌بس و پایان درگیری هستیم و این حماس است که زیر بار آتش‌بس نمی‌رود.
همان‌طور که از ابتدای آغاز جنگ نیز رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این جنگ در پاسخ به حملات «حماس» آغاز شد ، اما اقدام به موقع در پذیرش یک هفته‌ای آتش‌بس از سوی حماس برنامه‌های آینده رژیم صهیونیستی را به تعویق انداخت.
اسرائیل تصور می‌کرد که حماس به هیچ عنوان این آتش‌بس یکطرفه را نخواهد پذیرفت.
تل‌آویو اگر خواهان واقعی پایان جنگ و برقراری آتش‌بس بود باید این اقدام را براساس قوانین بین‌المللی و با حضور ناظران سازمان ملل و همزمان با خروج از مناطق اشغال شده، انجام می‌داد.
در واقع می‌توان گفت جنگ غزه پایان نیافته است، بلکه شکل آن برای مدت کوتاهی تغییر کرده است. از سوی دیگر آمادگی «مقاومت» نشان از هوشیاری آنها دارد و این هوشیاری از سوی مقامات ارشد حماس دیده می‌شود.

محمد صفری
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید