سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۱ ژانویه سال ۲۰۰۸ ـ نوشیروان کیهانی زاده مولف این سایت ۷۱ ساله شد


امروز (۲۱ ژانویه سال ۲۰۰۸ ) مولف این سایت وارد هفتاد و یکمین سال عمر خود شده است. پنجاه و دو سال روزنامه نگاری مستمر او نیز در خرداد ۱۳۸۷ تکمیل خواهد شد و تصمیم دارد که همچنان به کار روزنامه نگاری و تاریخ نگاری ادامه دهد. اینک بیشتر اوقات او صرف تکمیل روزانه «سایت تاریخ ایرانیان» و ادامه انتشار «روزنامک» آنلاین می شود و در نظر دارد در آینده به انتشار «سپیده دم» هم به زبان انگلیسی در اینترنت که نشانی آن در اطلاعیه زیر این سایت آمده است بپردازد. هر سه سایت غیر انتفاعی هستند. مولف همچنین در نظر دارد که خاطرات نیم قرن روزنامه نگاری خود را تنظیم و یه صورت کتاب منتشر سازد. به علاوه، انتشار یکی دو مجموعه داستان کوتاه که از لا به لای یادداشت های نگارنده انتخاب خواهند شد و مربوطند به در زمانی که در تهران خبرنگار حوادث شهری بود. سعی نگارنده بر این خواهد بود که در بهار سال ۱۳۸۷ (سال ۲۰۰۸ میلادی) در سفر به فرارود یک داوطلب تاجیک برای سیریلیک کردن حروف سایت تاریخ ایرانیان و روزنامک بیاید و به ضمیمه این دو سایت منتشر سازد که خواست بسیاری از تاجیکهای آن منطقه است که با هم فرهنگ و تاریخ مشترک داریم و تاکنون در این زمینه صدها پیام از آنان دریافت شده است.
قرار بود که مطالب سایت تاریخ در سال ۱۳۸۲ به صورت یک کتاب مرجع (رفرنس) انتشار یابد که تلاش مولف در ایران برای یافتن ناشر به جایی نرسید ولی به این تلاش ادامه خواهد داد تا کتاب منتشر شود.
پی گیری برای دریافت پروانه «سپیده دم چاپی» که گمان نمی رود نتیجه بخش باشد بازهم ادامه خواهد یافت که قصه پر غصه ای است. تا این زمان تلاش مولف برای تجدید پروانه «سپیده دم چاپی» به جایی نرسیده است و دولت قبلی (به نوشته رسانه های خارجی، دولت «اصلاح طلبان») در طول هشت سال حکومت خود در این زمینه نه تنها اقدامی مثبت نکرد بلکه پرونده را (طبق پاسخی که از دولت جاری دریافت شده) به بایگانی فرستاده بود (متن پاسخ قبلا در این سایت درج شده است). مولف تاکنون به اصرار انجمن های متعدد بین المللی که برای حق خواهی به آنان مراجع شکایت کند تسلیم نشده است. تاکنون به مراجع داخلی از کمیسیون حقوق بشر اسلامی تا دیوان عدالت اداری دادخواست داده و دو بار به محمدخاتمی رئیس جمهور وقت نامه نوشته بود که نتیجه نداشته است.
مولف سایت ۲۱ ژانویه ۱۹۳۷ (در آن سال مصادف با یکم بهمن ۱۳۱۵ خورشیدی) در کرمان به دنیا آمده و از سال ۱۳۳۵ پس از گذرانیدن نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری ایران در روزنامه اطلاعات مشغول بکار خبر شده بود که او را در سال ۱۳۵۹(۱۵ ماه بعد از انقلاب) پس از ۲۴ سال کار مستمر در این روزنامه (بدون پرداخت غرامت) منتظر خدمت کرده اند. سال پیش از آن نیز او را از رادیو تلویزیون دولتی ایران که سالها در آنجا سردبیر اخبار بود برکنار ساخته بودند. قبلا هم ازخبر گزاری پارس (ایرنا) که از سال ۱۳۳۸ خورشیدی در آنجا دبیر و سردبیر اخبار خارجی بود و در این مدت تمام شب را کار می کرد (بازهم بدون دریافت غرامت) کنار گذارده شده بود. وی از آن پس به صورت روزنامه نگار آزاد (فری لنس) قلم زده است.
این که از دریافت پروانه سپیده دم چاپی ابراز نومیدی شد برای این بود که پروانه این روزنامه که کپی آن در زیر آمده است در تابستان ۱۳۵۹ صادرشده بود که تقاضای تجدید پروانه برپایه قانون مصوب سال ۱۳۶۴، در سال ۱۳۷۲ از سوی هیات نظارت بر مطبوعات بدون ذکر دلیل رد شد. از آن سال (۱۳۷۲) تا کنون به درخواست های مکرر مربوط به تجدید نظر در این رای و یا اعلام دلیل رد آن، جهت مراجعه به دادگاه، ترتیب اثر داده نشد (جواب کتبی واصل نشد). در سال ۱۳۸۴ پس از آغاز کار دولت تازه با ارسال نامه ای درخواست شد که اقدامات سابق درباره پرونده سپیده دم برای این جانب در پاسخی کتبی روشن شود که نامه مورخ ۲۵ تیرماه ۱۳۸۵ واصل شد که کپی آن هم در زیر آمده است. این حق مسلم یک تبعه است که در وطن خود به شغلی که مایل است و در آن مهارت دارد بپردازد و قانون اساسی جمهوری اسلامی هم این حق را تضمین کرده است (اصل بیست و هشتم، بند ۴ اصل چهل و سوم، بند های ۲ و ۹ و۱۴ اصل سوم و اصول دیگر).
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید