پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲۱ ژانویه ۲۰۰۸ ـ تهدید اتمی روسیه همزمان با ورود آمریکا به رکود اقتصادی: اخطار ژنرال روس که نظیر آن ۱۷ سال شنیده نشده بود ـ اخطاری در روزهای سخت آمریکا


۲۱ ژانویه ۲۰۰۸ رسانه های غرب اظهارات ژنرال «یوری بالویفسکیYuri Baluyevsky» رئیس ستاد ارتش روسیه را همراه با تفسیر منتشر کرده بودند که سه روز پیش از آن گفته بود: ما می توانیم در صورتی که خود و متحدین مان را در معرض خطر جدّی ببینیم دست به حمله پیشگیرانه اتمی بزنیم. از زمان فروپاشی شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ تا این زمان چنین اخطاری شنیده نشده بود. با این خبر، در برخی از روزنامه ها عکس ژنرال بالویفسکی چاپ شده بود که دست در دست همتای چینی خود ژنرال «لینانگ گوانگلیLiang Guanglie» قرار داده بود (عکس مربوط به چند ماه پیش بود که در سیبری و در جریان یک مانور نظامی مشترک گرفته شده بود). به علاوه، عکسی از یک زیردریایی اتمی روسیه. این رسانه ها در ماههای آخر سال ۲۰۰۷ «ولادیمیر پوتین» مرد قدرتمند روسیه را با نیکلای اول تزار این کشور در نیمه اول قرن نوزدهم مقایسه کرده بودند.
رسانه های آمریکا این خبر را در کنار اخبار مربوط به رکود اقتصادی این کشور و قصد بخشودگی ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار از مالیات افراد (به صورت بازگردانیدن چک نقدی = ری بیت) به آنان که بتوانند خرید کنند (اقتصاد به حرکت آید) و نیز اول شدن بانو هیلری کلینتون در «کاکس» حزب دمکرات ایالت نوادا قرارداده بودند. (کاکس Caucus واژه ای سرخپوستی به مفهوم کمیته و اجتماع اعضای شعبه حزب و هواداران آن و یا افراد یک طایفه وابسته به قبیله بزرگتر است که وارد فرهنگ لغات انگلیسی شده و در هر کشور انگلیسی زبان با جزیی تفاوت دارای مفهوم مشابهی است).
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید