پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

خوردنی های خواب آور


خوردنی های خواب آور
‏مسلما اگر بدانید که چه غذاهایی موجبات خواب راحت‌تر شما را فراهم می‌کنند، از آنها صرفه نظر نمی‌کنید. در واقع تغذیه مناسب و صحیح می‌تواند باعث فراهم شدن خوابی راحت‌تر شود.
‏در ادامه به بررسی نکات اساسی پیرامون روش تغذیه صحیح برای داشتن خوابی راحت‌تر که در گروه ترجمه سلامت نیوز تهیه شده است، می‌پردازیم.
منابع غذایی حاوی تریپتوفان؛ همه ما از خاصیت جادویی شیر گرم برای رفتن به سرزمین خواب و رویا مطلع هستیم. بد نیست بدانید که مواد لبنی حاوی مقدار قابل توجهی از تریپتوفان است که نقش موثری در افزایش خواب دارد. سایر منابع حاوی تریپتوفان عبارتند از: عسل، موز، ماکیان و جو.
‏غذاهای غنی از کربوهیدرات به عنوان مکمل غذاهای لبنی باعث افزایش مقدار تریپتوفان خون می‌شود. بنابر این مقدار کمی از این غذاها ـ نان و پنیر، ماست و نان خشک، شیر و... ـ کمی قبل از خواب، باعث داشتن خواب راحت‌تر می‌شود. اما توصیه می‌شود که از خوردن غذاهای بسیار شیرین و کربوهیدراته تنها، اجتناب کنید، زیرا خواب شما را برهم می‌زند.
غذای سبکی قبل از خواب تناول کنید؛ اگر دچار بی‌خوابی شده اید، خوردن مقدار بسیار جزئی از غذا باعث خواب بهتر می‌شود. اما توجه کنید که این غذاهای سبک، آغازی برای وعده‌های سنگین غذا آن هم در آخر شب نشود. پر خوری و کلا غذای سنگین باعث ایجاد فشار بر دستگاه گوارش می‌شود و خواب و آرامش فرد را بر هم می‌زند. ‏
خوردن غذای سرخ‌کرده و همبرگر را ترک کنید. دلیلی دیگر برای صرفه‌نظر کردن از غذاهای چرب، داشتن خواب راحت است. محققان معتقدند که هر چقدر در طول روز غذای چرب مصرف کنید، شب هنگام کمتر موفق به خوابیدن می‌شوید.
هشدار در مورد غذاهای کافئین‌دار؛ خوردن یک فنجان قهوه در بعدازظهر کافی است تا خواب شب را برهم زند. حتی مقدار جزئی کافئین نیز خواب را از بین می‌برد. بنابر این مراقب سایر غذاهای حاوی کافئین نیز باشید، مثل: شکلات، چای، کولا و...
‏داروهایی که حاوی کافئین هستند؛ بعضی از انواع داروهای تجویزی و غیرتجویزی نظیر داروی سرماخوردگی، داروهای مدر، قرص کاهش وزن و مسکن‌های درد حاوی کافئین هستند. بنابراین قبل از مصرف داروها لطفاً برچسب دارو را مطالعه کنید و عوارض جانبی آن نظیر بی‌خوابی و یا اختلالات خواب را بررسی کنید. ‏از نوشیدن مشروبات الکلی اجتناب کنید؛ مشروب یا الکل ممکن است باعث شود که سریع به خواب فرو روید، اما به طور متوالی در طول شب بیدار خواهید شد. در واقع الکل باعث سردرد، تعریق شبانه، کابوس و... می‌شود.
‏مواد غذایی سنگین و چاشنی‌دار؛ دراز کشیدن با شکم پر ناراحت‌کننده است، زیرا در هنگام خواب دستگاه گوارش کندتر عمل می‌کند. غذاهای چاشنی دار و سنگین باعث سوزش معده می‌شود. بنابر این سعی کنید، حداقل ۴ ساعت قبل از خواب، خوردن غذاهای سنگین را ترک کنید. ‏غذاهای پروتئینه؛ خوردن پروتئین برای سلامت و ساختار بدن لازم است. اما خوردن این مواد به عنوان غذای سبک قبل از خواب، انتخاب درستی نیست. زیرا مواد غذایی سرشار از پروتئین هضم سخت‌تری دارد و به علاوه حاوی امینو اسید تیروزین است که باعث افزایش فعالیت مغز می‌شود. بنابراین از خوردن این غذاها قبل از خواب اجتناب کنید. اکتفا به نان و پنیر و یا نان خشک و... انتخاب درست‌تری خواهد بود. ‏خوردن مایعات را بعد از ساعت ۸ شب ترک کنید؛ مصرف آب و مایعات در طول روز لازم و ضروری است. اما بهتر است قبل از خواب، مصرف مایعات را کمتر کنید. زیرا باعث می‌شود که در طول شب به طور مکرر برای رفتن به توالت از خواب بیدار شوید.
‏مصرف دخانیات برای کسب آرامش، روش درستی نیست؛ نیکوتین تاثیری مشابه کافئین دارد. بنابراین از کشیدن سیگار قبل از رفتن به بستر و یا بلافاصله بعد از بیدار شدن در نیمه شب اجتناب کنید.
منبع : روزنامه اطلاعات (www.ettelaat.com)


همچنین مشاهده کنید