پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ویتامین B و احتمال سرطان در زنان


ویتامین B و احتمال سرطان در زنان
تصور می‌شود موثر بودن فولات و ویتامین‌های B۶ و B۱۲ در پایداری و تنظیم DNA توضیح‌دهنده‌ نتایج مطالعات مشاهده‌ای است که نشان‌دهنده‌ خطر پایین سرطان کولورکتال و پستان در افراد با مصرف بالای این ویتامین‌ها هستند. با این حال، نتایج کارآزمایی‌های تصادفی‌شده با هم منطبق نبوده‌اند و زنان کمتر از آنچه که لازم بوده در این مطالعات بررسی شده‌اند. پژوهشگران در بوستون از داده‌های به‌دست‌آمده از مطالعات قبلی روی مکمل‌های ویتامین B و احتمال بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی برای ارزیابی احتمال سرطان استفاده کرده‌اند...
این پژوهشگران ۵۴۴۲ زن (با سن ? ۴۰ سال و میانگین سنی ۶۳ سال) با بیماری قلبی‌ـ‌عروقی یا عوامل خطرزای مهم بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی را به طور تصادفی‌شده جهت دریافت فولات همراه با ویتامین B۶ و B۱۲ یا دارونما تقسیم کردند. طی حدود ۷ سال پیگیری، ۳۷۹ بیمار دچار سرطان مهاجم (بیشتر در پستان، کولون و ریه) شدند و ۱۰۴ بیمار بر اثر سرطان فوت کردند. تفاوت معنی‌داری در احتمال هیچ سرطان خاص، تمام سرطان‌ها یا مرگ بر اثر هرگونه سرطان یا هر علت دیگر بین دو گروه مداخله و شاهد مشاهده نشد. با این حال، در زنان مسن‌تر (?‌۶۵ سال)، کمتر بودن احتمال تمامی سرطان‌های مهاجم (نسبت زیان: ۷۵‌/‌۰) و سرطان پستان (نسبت زیان: ۶۲‌/‌۰) به‌زحمت معنی‌دار بود.
● رهنمود:
این نتایج به‌خوبی با نتایج چندین مطالعه‌ی اخیر، که هیچ سودی را در استفاده از مکمل‌های ویتامین B نشان نداده بودند، منطبق است. چنین زنان عموما مراقب سلامت خود بوده‌اند و رژیم‌های غذایی خوبی داشته‌اند؛ در نتیجه، استفاده از مکمل‌ها همچنان ممکن است به بیماران با تغذیه‌ ضعیف و دارای سطوح اولیه‌ پایین این ویتامین‌ها سود برساند. باید به یافته‌های مثبت در زنان مسن‌تر با احتیاط بیشتری نگاه کرد زیرا این مطالعه، که نشان‌دهنده‌ سودبخشی مکمل‌ها در زنان مسن بود، تنها یکی از چندین تحلیل زیرگروهی ثانویه است.

ترجمه: دکتر کیوان شلیله - Schwenk TL. Vitamin B and cancer risk in women. Journal Watch General Medicine November ۱۸, ۲۰۰۸.
منبع : هفته نامه پزشکی نوین


همچنین مشاهده کنید