جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ ژانویه سال ۱۹۴۴ ـ پایان محاصره ۳۰ ماهه لنینگراد و درس عبرت


۲۷ ژانویه سال ۱۹۴۴ پس از ۳۰ ماه و تحمل نزدیک به یک میلیون تن تلفات، محاصره شهر لنینگراد (سن پترزبورگ که ولادیمیر پوتین از آنجاست شکسته شد. نیروهای آلمان از دهم ژوئیه ۱۹۴۱ محاصره لنینگراد را با هدف تضعیف روحیه روسها آغاز کرده بودند. حمله به لنینگراد با ۳۸ لشکر آلمانی از طریق منطقه بالتیک آغاز شده بود. نیروهای فنلاندی هم در این حمله به آلمانی ها کمک می کردند. ۸۳ روز طول کشید تا نیروهای آلمانی از حومه شهر بگذرند و آن را از همه سوی محاصره کنند. تا نوامبر سال بعد ۶۴۰ هزار و ۸۰۳ تن از ساکنان شهر و عمدتا از گرسنگی و سرما جان سپرده بودند. در آن ماه (نوامبر۱۹۴۲) روسها با ایجاد یک جاده روی دریاچه منجمد، موفق به رساندن خوراک و سوخت و نیروی تازه نفس به شهر شدند و ۵۵۰ هزار تن از ساکنان غیر نظامی را تخلیه کردند. از این شهر جمعا ۵۱۷ هزار سرباز روس دفاع کردند و بسیاری از آنان کشته شدند.
سرانجام ۲۷ ژانویه نیروهای آلمانی تحت فشار ارتش سرخ دست از محاصره لنینگراد برداشتند و کار عقب نشینی را آغاز کردند که تا برلن ادامه یافت.
در ژانویه سال ۲۰۰۴ برخی از مورخان به مناسبت شصتمین سال پایان محاصره سن پترزبورگ (لنینگراد) به پوتین توصیه کرده بودند که این رویداد را آویزه گوش خود کند تا تکرار نشود. نرمش های مسکو پس از فروپاشی شوروی در برابر غرب باعث شده بود که در این سال برخی از تحلیلگران این نظر اندیشمندان را زنده و به آن استناد کنند که درونگرایی و آماده سازش بودن، فرهنگ مردمی شده است که در طول تاریخشان حکومت مغولها بر خود را تجربه کرده اند. روسها قرنها تحت سلطه مغولها بودند.
در سال ۲۰۰۷ در سالروز شکسته شدن محاصره لنینگراد، گزارش هایی در رسانه ها انتشار یافته که حکایت از افزایش احتمال پیوستن اوکراین به ناتو و نیز دیدار فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه از کشورهای آسیای مرکزی دارد. لازم است که سران مسکو بدانند که اگر نجنبند فردا برایشان خیلی دیر خواهد بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید