چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

X۱ کوچک ترین ب ام و شاسی بلند


X۱ کوچک ترین ب ام و شاسی بلند
در پی عرضه موفقیت آمیز مدل های X۳ ، X۵ و X۶ اینک نوبت به معرفی کوچک ترین اس یو وی ب ام و ، X۱ رسیده است . این خودرو در نمایشگاه پاریس به معرض نمایش در آمد و موجب غافلگیری هواداران ب ام و شد . این خودرو را که ب ام و « اولین SAV جهان در رده خودروهای کامپکت لوکس » می داند بر روی شاسی سری ۱ ساخته شده است . در مورد قوای محرکه این خودرو اطلاعات چندانی منتشر نشده است ولی نصب موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر به قدرت ۲۳۰ اسب بخار و موتور دیزلی ۲ لیتری ۲۰۴ اسب بخاری بر روی این خودرو تقریبا قطعی شده است . سیستم چهار چرخ متحرک مخصوص ب ام و که X-drive نام دارد بر روی این خودرو به کار گرفته خواهد شد .
● طراحی :
ابعاد X۱ تفاوت چندانی با X۳ ندارد چرا که طول ۴۳۰ سانتی متری این خودرو تنها ۱۰۸ میلی متر از برادر بزرگترش کوتاه تر است . عرض این کانسپت ۱۹۵ سانتی متر و ارتفاع آن ۱۵۳ سانتی متر است . طراحی این خودرو به وسیله آخرین نرم افزارهای شرکت ب ام و صورت گرفته که به مراتب هزینه کمتری نسبت به روش های سنتی دارد . سبک طراحی این خودرو تا حد زیادی شبیه به X۳ است ولی خطوط نرم و ماهیچه ای که در این اتومبیل دیده می شود با خطوط تیز و خشک X۳ متفاوت است . نمای جلوی این خودرو ترکیبی از استواری و پویایی را به نمایش می گذارد و در کنار خطوط نرم و برآمده روی کاپوت جلوه ای بس زیباتر پیدا می کند . شکل تیز و کشیده چراغ های جلو و قوس رو به داخل آن ها با جلوپنجره کاملا عمودی این خودرو در تضاد است .
به دلیل همین تضاد زیباست که به نظر میرسد مرکز ثقل خودرو در وسط قرار گرفته و تمام خطوط نیز به این بخش ختم می شود . زمانی که از روبرو به X۱ نگاه می کنید به دلیل بیرون زدگی بخش مرکزی ; آن را شبیه به یک جوجه عقاب خشمگین می یابید . شاید یکی دیگر از دلایل این شباهت فرم خاص چراغ هاست که نه تنها موجب پهن تر دیده شدن خودرو می شود بلکه جذابیت بیشتری را نیز به ظاهر اتومبیل می بخشد . بخش سفید رنگ بالای چراغ که قبلا آن را در کانسپت CS و ب ام و سری هفت جدید نیز دیده بودیم با سایر قسمت های نقره ای رنگ بدنه نظیر نوار روی دریچه های ورودی هوا ; باربند و باریکه زیر در هماهنگی خوبی دارد .
به نظر می رسد که طراحان ب ام و عمدا رنگ این قسمت های یاد شده را مایل به سفید نموده اند تا این هماهنگی زیبا به وجود بیاید . در نمای بغل یک Character line ( خط روی بدنه ) برجسته دیده می شود که با شیبی رو به پایین به بخش جلو می رسد . این خط شخصیت اسپرت تر و خشن تری به X۱ می دهد و کناره های این خودرو را از سادگی در می آورد .اما یکی از برجسته ترین خطوطی که در این خودرو به چشم می خورد خطی موسوم به Hoffmeister kink&#۰۳۹; است که از ستون C آغاز می شود و پس از یک خمیدگی زیاد از بالای گلگیر عقب عبور کرده و در نهایت به کنار چراغ راهنما می رسد . این خط ابتدا تیز و برجسته است ولی پس از مدتی محو و سپس دارای قوس می شود تا در نهایت به پایان می رسد . با دیدن نمای عقب این خودرو شباهت آن به مدل های X۳ و X۵ را به سرعت در می یابید با این تفاوت که فرم دو تکه چراغ ها اینک بیشتر به سری سه ۲۰۰۹ شباهت دارد . رنگ یکدست قرمز چراغ ها و فرم تیز آن ها از نکات برجسته ای است که با دیدن بخش پشتی X۱ به آن پی می برید . سپر دو رنگ عقب ترکیب زیبایی را از رنگ سیاه و نقره ای مایل به سفید ارایه می کند و در عین حال با سایر قسمت های بدنه که به این رنگ هستند نیز ; به خوبی هماهنگ است . بالچه روی سقف و انحنای قابل توجه شیشه عقب به اسپرتی تر شدن ظاهر X۱ کمک شایانی می نماید . در این خودرو نیز همانند اکثر کانسپت های جدیدی که شاهد معرفی آن هستیم ارتفاع شیشه عقب چندان زیاد نیست و به همین دلیل است که نمای عقب این گونه خودروها به مراتب جذاب تر از قبل به نظر می رسد .در کل طراحی X۱ ترکیبی از ویژگی های سنتی ب ام و با اصولی است که به تازگی در محصولات این شرکت به کار گرفته می شود و به همین علت است که X۱ آمیزه ای از چهره مدرن ب ام و با یک خودروی مشتری پسند است .ب ام و با معرفی چهارمین اس یو وی شرکت خود بار دیگر از سایر رقبا پیشی گرفت . X۱ خودرویی است که می تواند به ب ام و برای فروش و سود بیشتر کمک کند تا فاصله ای که این خودروساز در این بخش از بازار با دیگران دارد بیش از پیش افزایش یابد . اگر چه X۱ یک اس یو وی کوچک به حساب می آید ولی نباید توانایی های آن را دسته کم گرفت . این خودرو فعلا به صورت کانسپت معرفی شده و سال آینده شاهد عرضه گونه تولیدی آن خواهیم بود .
منبع : www.carx۱.com
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید