چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سخاوت عاطفی


سخاوت عاطفی
از لحاظ عاطفی سخاوتمند یا خسیس هستید
سخاوتمند بودن به لحاظ عاطفی یعنی اینکه در ابراز محبت، ستایش، علاقه، تشکر، تحسین و ‎.‎.‎. بتوان به راحتی رفتار کرده و با دیگران رابطه برقرار کرد.
در زیر پیشنهاداتی برای ایجاد ارتباط درست و سخاوت عاطفی با همسر ارائه می شود.
▪ از او تشکر کنید. همیشه زنان از این موضوع شکایت دارند که چرا مردان به اندازه کافی کلمات محبت آمیز به کار نمی برند تا از احساسات واقعی آنها باخبر شوند ولی آیا زنان به اندازه «کافی» این کار را انجام می دهند پژوهشگران نشان داده اند مرد نه فقط دوست دارد بداند که سپاسگزار او هستید، بلکه از این طریق قلب او نیز گشوده می شود تا ابراز محبت کند.
▪ با به کار بردن کلمات به او بگویید که رفتارش درست است. همانطور که به طرز وحشتناکی به او می گویید کدام رفتارش نادرست است.
▪ به او بگویید که کدام وجه از شخصیت او را دوست دارید. حتماً به همسرتان بگویید از این که سرعتش را در رانندگی پائین آورده و به دیگران راه می دهد خیلی خوشحالید و رفتار مؤدبانه اش را بستایید و از این که از ترقی شما خوشحال شده است چقدر به او افتخار می کنید.
▪ از او به خاطر ابراز احساساتش نسبت به شما و یا اقدامات متعهدانه ای که برای خانواده اش انجام می دهد، تشکر کنید.
اگر به شما گفت می خواهد شما را با خانواده یکی از بهترین دوستانش آشنا کند، از این که شما را در قسمت هایی از زندگی اش شریک می کند، تشکر کنید.
▪ قدردانی خود را نشان دهید. به خاطر محبت و توجهش به خاطر هدایا حتی به خاطر روراست بودنش و گفتن باصراحت احساساتش از او سپاسگزاری کنید.
هر اندازه بیشتر کلمات تشکرآمیز به کار ببرید، علامت های بیشتری به او خواهید داد تا بداند کدام عملش درست است تا همان گونه رفتار کند. او می خواهد شما از او خوشحال و راضی باشید پس با سپاسگزاری و تشکر و سخاوت احساسی به او کاملاً نشان دهید که کدام کارهایش بیشتر در شما این احساسات را ایجاد کرده است.
این کار روابط و تفاهم و درک متقابل شما را از یکدیگر بالا می برد و شالوده یک زندگی زیبا را پی می ریزد.

دکتر فرزانه صداقت
روان شناس - عضو هیئت علمی دانشگاه
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید