پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سوال کردن حق مسلم دانش آموز


سوال کردن حق مسلم دانش آموز
پسرک از نخستین روز مدرسه به خانه بازگشت و گفت که معلمشان اصلا خوب نیست، چون هیچ چیز نمی داند. هنگامی که از او پرسیدند چرا این طور فکر می کند؟ پاسخ داد: که آخر همه اش داشت از ما سوال می کرد!
اما معمولا ما به این دلیل از کودکان سوال نمی پرسیم تا خودمان معلومات جدیدی به دست آوریم بلکه به این دلیل که دریابیم خود آنها چه آگاهی هایی دارند، ولی نوع سوالات دانش آموزان فرق می کند چرا که آنها برای به دست آوردن اطلاعات و بالا بردن آگاهی های علمی خود سوال می پرسند، با این حال می بینیم تعداد کمی از دانش آموزان جسارت سوال کردن دارند و اکثریت آنها از پرسیدن ابا دارند که این موضوع دلایل خاصی دارد. از جمله:
▪ کم رویی و خجالتی بودن دانش آموز
▪ ترس از مسخره شدن توسط همکلاسی ها
▪ غرور بیش از حد خود دانش آموز
▪ ترس از معلم
▪ ذهنیت تلخی که از گذشته در خصوص سوال کردن دارد
▪عدم رفتار صحیح والدین در زمان پیش از مدرسه در رابطه با سوال کردن
▪ و دلایل مشابه دیگر
حال چه باید کرد؟ تمامی موارد بالا مانعی است بر سر راه دانش آوز در خصوص پرسدن مطالبی که نمی داند یا بعد از درس دادن معلم هنوز متوجه نشده است. به همین دلیل وظیفه اولیای مدرسه و مشاورین و مربیان است که این موانع را درباره دانش آموزان شناسایی کرده و با راهکارهای علمی و عملی آنها را برطرف سازند. به این ترتیب که اولا معلمان محترم مدارس در کلاس درس توجه بیشتری به روحیات دانش آموزان نموده و آنهایی را که ترس از سوال کردن دارند به مشاورین مدارس ارجا دهند ثانیا: مشاورین پس از صحبت و بررسی کامل علت موردنظر را شناسایی نموده و سعی در برطرف کردن آن بنمایند و اگر نتیجه مطلوب حاصل نشد با کمک ولی دانش آموز، آنها را به مراکز مخصوص معرفی نمایند.
به هر حال همه دانش آموزان حق دارند که درباره آنچه که نمی دانند یا با یک بار گفتن نفهمیده اند سوال کنند.

نویسنده : ناهید بابک
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید