پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

روز کارنامه


روز کارنامه
وقتی که این مطلب را می‌خوانی، شاید کارنامه ترم اول را گرفته باشی.
می‌دانم که روز توزیع کارنامه یکی از هیجان‌انگیزترین روزهای سال تحصیلی است. همه دانش‌آموزان در چنین روزی نگرانی و دلشوره دارند، حتی آنهایی که تا حدودی از نتیجه کارشان با خبر هستند. برای جبران کاستی‌های ترم اول باید از همین امروز شروع کرد. اگر فکر کنید تا ترم دوم وقت زیادی دارید، کاملاً اشتباه می‌کنید. به خصوص اگر تعداد درس‌هایی که نمره‌های مطلوبی نگرفته‌اید، بیش از چهار درس باشد، اصلاً اتلاف وقت جایز نیست.
در ابتدا درس‌های ضعیف خود را مشخص کرده سپس برگه‌های امتحانی آنها را بررسی کرده ، موارد زیر را مشخص کنید:
۱) نمره‌های گرفته نشده مربوط به کدام پرسش‌هاست؟
۲) نمره‌های گرفته نشده مربوط به کل پاسخ نوشته نشده است، یا بخشی از آن؟
۳) نمره‌های گرفته نشده مربوط به تعریف‌هاست، یا مفهوم های درسی یا تمرین‌ها و مسئله‌ها؟
۴) سطح پرسش‌هایی که پاسخ داده نشده چگونه است؟ آسان، متوسط یا سخت؟
پاسخ هر یک از پرسش‌های بالا می‌تواند نکته‌های زیر را به همراه داشته باشد:
۱) هر کدام از پرسش‌های امتحان، مربوط به یک موضوع درسی است. بنابر این، پاسخ پرسش شماره ۱ مشخص می‌کند که در کدام موضوع یا موضوع‌های درس ضعف داریم.
۲) اگر در بررسی برگه امتحانی متوجه شویم که برای چند پرسش هیچ پاسخی ننوشته‌ایم، نشان‌دهنده آن است که باید آن موضوع درسی را مجدداً مطالعه کنیم، ولی اگر بخشی از پاسخ را نوشته باشیم، در آن صورت باید مرور و تمرین بیشتری کنیم.
۳) اگر در بررسی سؤال‌ها متوجه شویم که پاسخ نوشته نشده مربوط به تعریف‌هاست، چون تعریف‌ها حفظ کردنی است، باید حافظه خود را بیشتر تقویت کنیم. و اگر مربوط به مفهوم هاست، باید موضوع را مجدداً مطالعه کرده و برای فهم بیشتر آن، از معلم خود کمک بگیریم. و اگر مربوط به مسئله‌هاست، باید تمرین‌های متنوع از آن موضوع درسی را انجام داده و مهارت خود را افزایش دهیم.
۴) در بررسی سطح پرسش‌ها اگر پرسش‌های سخت را جواب نداده باشیم، راهکار برطرف کردن ضعف این است که تمرین‌های بیشتری انجام دهیم . اگر پرسش‌های متوسط یا آسان را جواب نداده باشیم، در آن صورت باید مجدداً مطالعه کنیم.
شاید در نگاه اول عمل کردن به موارد فوق کمی سخت باشد، ولی انجام آنها می‌تواند در برطرف کردن مشکلات کارساز باشد.
● چند پیشنهاد برای دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان
۱) آنچه که در باره بررسی برگه‌های امتحانی گفته شد، برای شما بسیار مهم است و هیچ‌گونه کوتاهی جایز نیست.
۲) علاوه بر بررسی برگه‌های امتحانی، باید سؤال‌های امتحان نهایی را نیز با هدف تعیین اهمیت موضوع‌های ترم اول و میزان نمره‌های آن بررسی کنید.
● چند پیشنهاد برای دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی
۱) معمولاً دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی در این روزها کمی احساس خستگی می‌کنند که نباید زیاد نگران شد، چرا که با یکی دو روز کاهش ساعت مطالعه ، می‌توانند توان مطالعاتی خود را دوباره افزایش دهند.
۲) در ترم دوم حساب شده‌تر عمل کرده و از پراکنده خوانی و بدون برنامه عمل کردن جداً خودداری کنید.

سیدرضا رحیمی
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید