سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

با محلول‌های شستشوی لنز آشنا شوید


با محلول‌های شستشوی لنز آشنا شوید
امروزه استفاده از محلول‌های چند منظوره و لنزهای قابل تعویض روزانه کار مراقبت را آسان نموده است.قبل از شروع بحث باید یادآور شویم که قبل از تغییر روش مراقبت‌تان از لنز با چشم‌پزشکتان مشورت کنید چون بعضی محلول‌ها با لنز تماسی شما سازگار نیستند.
● انواع محلول‌های ضدعفونی‌کننده، پاک‌کننده و شستشودهنده
▪ محلول سالین: این محلول برای شستن و نگهداری لنز تماسی است به شرط اینکه از حرارت یا اشعه ماورای بنفش برای ضدعفونی کردن لنز تماسی استفاده نمایید.هیچ‌گاه از سالین برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن لنز استفاده نکنید.چنانچه از قرص‌های آنزیمی و یا وسایل ضدعفونی‌کننده هم استفاده می‌کنید نیاز به محلول نرمال‌سالین دارید.
▪ ماده پاک‌کننده روزانه: این محلول برای پاک کردن لنز تماسی است.باید چند قطره از آن را روی کف دست‌تان گذاشته و با احتیاط لنز را بسایید. این کار را معمولاً باید حدود ۲۰ ثانیه ادامه داده و مطمئن شوید هر دو سمت آن تمیز شده است. پس از این مرحله از محلول‌های دیگر برای شستشو و ضدعفونی استفاده نمایید.
▪ محلول‌های چندمنظوره: از محلول های چند منظوره برای پاک کردن، شستشو، ضدعفونی کردن و نگهداری لنز استفاده می‌شود.تمام این کارها با یک محلول انجام می‌شود.می‌توان لنزها را در جا لنزی تمیز با همین محلول نگهداری کرده و در زمان استفاده، لنز را با همین محلول شسته و در چشم گذاشت.
▪ محلول هیدروژن پراکسید: از این محلول برای پاک‌کردن، ضدعفونی، شستشو و نگهداری لنز استفاده می‌شود.با این محصول ابتدا لنز را در سبد خاصی قرار داده و آن را می‌شویید سپس سبد را در ظرف مخصوص قرار داده و آن را از این محلول پر می‌کنید تا لنز تمیز شود.محلول‌های هیدروژن پراکسید حتماً باید خنثی کننده داشته باشند که یا در خود محلول وجود دارد یا به‌طور جداگانه به‌صورت قرص خنثی‌کننده استفاده می‌شود تا هیدروژن پراکسید تبدیل به آب شود و واکنش‌های حساسیتی ایجاد نکند.پس از درآوردن لنز از محلول هیدروژن پراکسید، لنزتان را با محلول دیگری بشویید و داخل چشم بگذارید.
▪ وسایل پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده: از این محلول‌ها در وسایل پاک‌کننده از امواج اولتراسوند و در وسایل ضدعفونی کننده از امواج ماورای بنفش یا حرارت استفاده می‌کنند.برای استفاده از این روش ابتدا لنز را شسته و در این وسایل قرار دهید، سپس با محلول پر کرده و آن را روشن کنید تا لنز شما پاک و ضدعفونی شود.
▪ پاک‌کننده آنزیمی: این محلول‌هابرای شستن پروتئین‌ها از لنز استفاده می‌شوند.معمولاًٌ هفته‌ای یک‌بار از این آنزیم‌ها استفاده می‌شود.برای استفاده از این روش ابتدا لنزتان را پاک کرده و بشویید.برای استفاده از این روش جا لنزی‌تان را با محلول خود پر کنید و سپس یک قرص آنزیمی داخل آن بیندازید سپس صبر کنید تا حل شود و بعد لنزتان را در جا لنزی قرار دهید.لنز باید معمولاً ۱۵ دقیقه در این محلول بماند.سپس با محلول دیگری آن را ضدعفونی کنید.
▪ پاک‌کننده پروتئین: برای از بین بردن پروتئین‌های رسوب کرده روی لنز و به‌صورت روزانه استفاده می‌شود.ابتدا لنزتان را تمیز کرده و شستشو دهید. سپس جا لنزی‌تان را با محلول چند منظوره پر کرده و یک قطره از محلول از بین برنده پروتئین روزانه به آن اضافه کنید و لنزتان را به روش معمول ضدعفونی نمایید.
▪ قطره: از قطره‌ها برای نرم کردن چشم و مرطوب نگه داشتن سطح چشم و لنز تماسی استفاده می‌شود.
▪ محلول‌هایی برای چشم‌های حساس: اگر به محلول‌های لنز واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهید و علایمی مانند خارش، اشک‌ریزش، احساس جسم خارجی، قرمزی و ترشحات پیدا می‌کنید حتماً به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.توجه داشته باشید نگهدارنده تیمرسال در ۱۰درصد افراد باعث چنین واکنش‌هایی می‌شود که اگر علت علایم حساسیت به آن شناخته شود می‌توان از محلول‌های بدون تیمرسال استفاده کرد.محلول‌های هیدروژن پراکسید به علت داشتن خنثی کننده معمولاً ایجاد ناراحتی نمی‌کنند.

محمدمهدی فخاری
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید